Politici Medicale

07 Iulie 2011

Intre gandire economica si malpraxis: Cum se aleg echipamentele si materialele utilizate in institutiile sanitare?

Intre gandire economica si malpraxis: Cum se aleg echipamentele si materialele utilizate in institutiile sanitare?

Dotarea spitalelor / Foto: Agerpres

Prim-Solista Teatrului National de Opereta ajunge in coma in urma unei operatii minore. Motivul se banuieste ca ar fi fost o infectie intraspitaliceasca. O masa de operatie cedeaza in timpul unei interventii chirurgicale iar medicii isi duc la bun sfarsit munca proptind un scaun sub aceasta. Sunt doua cazuri reale inregistrate in spitalele romanesti. Proasta dotare si lipsa unor materiale sanitare bune afecteaza nu doar buna desfasurare a activitatii medicilor ci sanatatea pacientilor ce le calca pragul.

Comenteaza acest subiect pe Forumul MedLive.ro.

In Romania au fost raportate, in 2010, 8.370 cazuri de infectii nosocomiale reprezentand un procent de 0,17% din totalul celor internati. Conform OMS, la nivel european se inregistreaza o medie de 4 milioane de persoane pe an ce sufera de cel putin o astfel de infectie. Acesta a fost punctul de plecare al conferintei "Influenta mijloacelor de lucru asupra actului medical", realizata de Compania Estima Medical Group, ce a avut drept obiectiv o dezbatere cu privire la importanta dotarii adecvate a spitalelor din Romania.

Conform estimarilor facute de companie, piata echipamentelor si a materialelor sanitare va creste cu 30% pana la finalul acestui an datorita investitiilor in dotari de calitate in spitalele publice cu fonduri de la Ministerul Sanatatii si din bugetele locale. Un adaos important este reprezentat si de segmentul serviciilor medicale private. In aceste conditii se ridica urmatoarea intrebare: cum se aleg echipamentele si materialele utilizate in institutiile sanitare si care este impactul calitatii acestora asupra sanatatii pacientului?

Echipamentele vechi ridica probleme in actul medical. Fara o dotare corespunzatoare diagnosticul este dificil, creste timpul alocat unei interventii, lipsa unui rezultat imediat cauzeaza intarzierea terapiei (anticoalgulante, antibiotice). Lipsa sau utilizarea defectuoasa (dilutiii mari, timp crescut) a unui dezinfectant cu putere mare de dezinfectie face posibila cresterea numarului de infectiilor nosocomiale sau a infectiilor asociate ingrijirilor de sanatate.

Gandirea economica la capitolul de mijloace de lucru inseamna costuri de ansamblu mai mari si cresterea morbididatii si mortalitatii. Pe de alta parte achizitia de echipamente de calitate, desi este mai costisitoare la inceput, pe termen lung se dovedeste a fi mai profitabila. O dotare inovatoare poate reduce timpul de spitalizare de la 7 la 3 zile, ciclul de viata al acestor produse ajungand la 6 ani cu reducerea costurilor pana la 30%.

Achizitiile se pot face avand in minte doua mari criterii: pret si criteriul tehnico-economic. Fiecare dintre acestea are avantajele si dezavantajele lui:

1. Criteriul pret

  • incadrarea in buget
  • posibilitatea de a face economie
  • cresterea costurilor cu alte produse medicale
  • presiunea altor cheltuieli: fond salarii, cheltuieli curente
  • cresterea numarului pacientilor
  • riscul de a achizitiona produse slabe calitativ
  • nemultumiri in cadrul personalului cu privire la dezinfectanti si al calitatea achizitiilor
  • presiuni din partea pacientilor informati, personalului medical, institutiile statului etc.

2. Criteriul tehnico- economic

  • alegerea unui produs de calitate
  • scaderea timpului petrecut de pacient in spital
  • scaderea riscului infectiilor
  • informarea medicilor
  • informarea pacientilor si alegerea centrelor de tratament
  • depasirea bugetelor
  • numar crescut de pacienti
  • costuri globale mari

"Calitatea unui dezinfectant poate aduce beneficii precum scaderea la jumatate a timpului alocat dezinfectiei instrumentelor cat si scaderea de 60 ori a timpului necesar de dezinfectie pentru suprafete. [...] Sistemele moderne de laparoscopie pot diminua numarul de intervenii chirurgicale ce nu sunt necesare economisand zeci de mii de Euro in spitale. Sistemele moderne de monitorizare cardiaca, beat-to-beat, ofera informatii complexe despre parametrii de functionare ai cordului, despre activitatea fiziologica a inimii realizand un diagnostic rapid putand realiza inclusiv distributia oxigenului din tesuturi, iar mesele de operatie furnizate pot suporta pacienti pana la 360 kg in pozitie orizontala. Un produs hemostatic revolutionar salveaza viata unui pacient cu sangerare severa in cateva minute oprind imediat sangerarea", a declarat dr. Andi Agrosoaie, Director General al companiei.

Calitatea aparaturii si materialelor sanitare isi spune cuvantul asupra bugetului din institutii si in alt mod. Problemele de sanatate survenite in urma functionarii neadecvate a aparaturii sau a unor produse precum dezinfectantele devin motive de acuzatii de malpraxis. "Exista o epidemie de malpraxis medical in Romania. Tendinta este in crestere. Nu exista o statistica [n.r. a numarului de cazuri] din cauza ca sunt foarte multe dosare in stadiul de parchet, si atunci se efectueaza cercetarea respectiv urmarirea penala din cauza ca, in conformitate cu ultimele modificari legislative din decembrie 2010, chiar si in cazul in care se depune plangere penala pentru vatamare corporala grava se poate ajunge la o impacare a partilor. Sunt discutii purtate la un moment dat numai intre asigurator si asigurat, respectiv pacient si s-a ajuns la situatia in care se platesc daune de catre asigurator pe baza unor expertize extra-judiciare, a unor opinii medicale conform carora exista un dosar de malpraxis care ar putea merge mai departe si s-ar finaliza cu plata unor daune si atunci nu se mai da publicitatii cazul respectiv deoarece se ajunge la o intelegere. Statisticile lipsescm dar cazuistica este bogata", a explicat av. dr. Raluca Simion, autoarea cartii "Malpraxisul medical: oportunitate sau realitate?".

Pentru alegerea unor produse eficiente, ar trebui sa se urmareasca implicarea celor ce le folosesc in procesul de decizie. Este normal ca decizia luata la nivelul spitalului sa fie modelata de pretul produsului, insa nu acesta ar trebui sa fie singurul criteriu. Utilitatea si eficienta echipamentelor si materialelor poate fi evaluata cel mai bine de cei care le folosesc zilnic. Prin urmare, modalitatea ideala de cumparare ar trebui sa aiba la baza conlucrarea dintre managementul financiar, directorul medical, etc. cu sefii de sectie, asistente sefe.

Autor: Redactia Medlive.ro



©2024 Acest site este proprietatea Medlife S.A. Toate drepturile rezervate.