SARS-CoV-2

15 Aprilie 2021

Mancatul emotional - comportamente excesive in pandemie

scris de

Adrian Calomfirescu, psihoterapeut

Mancatul emotional

Mâncatul emoțional apare în momentul în care acesta nu mai ține de o nevoie de bază a organismului din cauza dispoziției. Mâncarea nu mai este un mijloc de întreținere a organismului, ci devine un refugiu cauzat de emoții, lumea interioară și stresului resimțit. Momentele dificile, așa cum este pandemia, produc o serie de stări în majoritatea oamenilor, care se confruntă din ce în ce mai des cu stresul, lipsa de concentrare, modificarea în totalitate a rutinei zilnice.

Posibilitatea de a lucra de acasă sau de a sta acasă mai mult timp înseamnă și un acces mai facil la bucătărie, existând posibilitatea ca o persoană că consume un aliment dulce, fără să își dea seama cum a ajuns să facă asta. Stresul zilnic duce la creșterea nivelului de cortizol din organism. 

Foamea resimțită fizic de către organism apare treptat, pe parcursul zilei, în timp ce foamea emoțională apare imediat și solicită organismului procurarea rapidă a mâncării. De asemenea, trebuie să se facă diferența între foamea ce permite consumul unei combinații de alimente și a celei care solicită doar un anumit tip de alimente, cum sunt dulciurile. În același timp, trebuie comparat și modul de raportare la o masă, deoarece o persoană care mănâncă de foame se va ridica de la masă mulțumit că s-a săturat, în timp ce o persoană care consumă alimente pe fond emoțional se va simți vinovată și se va mustra singură. 

Adrian Calomfirescu, psihoterapeut în cadrul Centrului de Psihiatrie și Psihoterapie MindCare, este de părere că este de mare ajutor ca persoanele ce se confruntă cu mâncatul emoțional să realizeze un traseu înapoi, pentru a vedea de unde a pornit această nevoie de mânca. Poate fi vorba despre o știre care i-a produs anxietate, despre o persoană care i-a produs o stare de disconfort sau simplele sale gânduri care l-au acaparat. 

Dacă se conștientizează intenția de a mânca, este important ca fiecare persoană să își pună o serie de întrebări pentru a vedea care este motiv pentru care simte nevoia de a mânca și să analizeze modul în care se simte. Acceptarea situației este un prim pas pentru a rezolva acestei probleme, iar un al doilea pas ar fi respectarea meselor principale ale zilei. Se pot lua în considerare si 1-2 gustări, iar crearea unui mediu potrivit pentru masă contează. 

De asemenea, existența unei cantități mici de alimente precum dulciurile poate fi de folos, iar mai mult de atât, stabilirea unor zile pentru consumul acestora va facilita și mai mult reducerea mâncatului emoțional.
 

Adrian Calomfirescu, psihoterapeut
Medicina generala
COVID-19


Echipa MedLife de Medicina Generala

Dr. Gontariu Alina MedLife
Gontariu Alina Georgeta
Medic Specialist
Dr. Gontariu Alina MedLife
Gontariu Alina Georgeta
Medic Specialist

Ecografie 2d și Ginecologie

Petrutescu Brandusa
Petrutescu Brandusa
Medic Primar
Petrutescu Brandusa
Petrutescu Brandusa
Medic Primar

Alergologie

Furtuna Catalin
Furtuna Catalin
Medic Specialist
Furtuna Catalin
Furtuna Catalin
Medic Specialist

Orl

Sandor Cosmina Teodora
Sandor Cosmina Teodora
Medic Specialist
Sandor Cosmina Teodora
Sandor Cosmina Teodora
Medic Specialist

Dermatovenerologie

©2021 Acest site este proprietatea Medlife S.A. Toate drepturile rezervate.