MINTE

05 Ianuarie 2011

Persoanele in varsta au nevoie de la fel de mult somn ca oricare alt adult. Totusi, ce o tine treaza pe bunica?

Persoanele in varsta au nevoie de la fel de mult somn ca oricare alt adult. Totusi, ce o tine treaza pe bunica?
Nevoia de somn ramane constanta in perioada adulta / Foto: PhotoXpress

Indiferent de varsta, calitatea somnului este esentiala pentru sanatatea ta fizica si emotionala. Pe masura ce imbatranim, calitatea somnului capata o importanta deosebita, deoarece imbunatateste capacitatea de concentrare si memoria, ajuta organsimul sa se regenereze si intareste sistemul imunitar. Mai mult de jumatate din persoanele cu varsta de peste 65 de ani au probleme cu somnul. Odata cu trecerea anilor, insomnia si alte tulburari ale somnului devin de cele mai multe ori o prezenta constanta in viata noastra.

Comenteaza acest subiect pe Forumul MedLive.

Adesea, persoanele in varsta:

  • adorm greu;
  • se trezesc frecvent in timpul noptii, iar somnul este mai putin profund;
  • se trezesc dimineata devreme, desi nu se simt pe deplin odihnite;
  • simt nevoia sa se bage in pat seara mai devreme;
  • se simt obosite pe parcursul zilei;
  • simt nevoia de scurte reprize de somn pe parcursul zilei.

Conceptia conform careia persoanele in varsta au nevoie de mai putin somn este gresita. De fapt, cercetarile demonstreaza ca nevoia de somn ramane constanta in perioada adulta.

Factori care contribuie la deteriorarea calitatii somnului

Hormonii

Pe masura ce imbatranim, organismul secreta mai putin din hormonii care asigura calitatea somnului: melatonina si hormonul de crestere. Nivelul scazut de melatonina determina modificari in programul obisnuit de somn. Astfel, numerosi adulti pot sa simta nevoia sa mearga la culcare mai devreme seara si se trezesc dimineata devreme. De asemenea, insuficienta melatoninei ne poate face sa adormim mai greu.

Hormonul de crestere este cel caruia copiii ii datoreaza somnul profund specific primei perioade a vietii. Cu timpul, organismul secreta din ce in ce mai putini hormoni de crestere, iar somnul profund devine din ce in ce mai dificil.

In plus, menopauza declanseaza o serie de modificari hormonale in cazul femeilor, care atrag dupa sine transpiratiile nocturne si alte simptome care afecteaza somnul.

Starea de sanatate

Odata cu varsta apar si afectiunile cronice. Acestea determina modificari la nivelul organismului care afecteaza calitatea somnului. Iata cateva exemple:

  • Unele afectiuni, precum artrita, se manifesta dureros, facand somnul dificil.
  • Persoanele care sufera de anumite boli precum diabetul sau afectiunile prostatei au nevoie sa mearga mai des la toaleta in timpul noptii, intrerupand frecvent somnul profund.
  • Bolile de inima, hipertensiunea arteriala sau alte boli cardiovasculare pot sa se manifeste prin dificultati de respiratie, care trezesc brusc din somn pacientul.
  • Afectiuni precum Alzheimer, Parkinson sau afectiunile psihice pot provoca anxietate, care afecteaza la randul ei calitatea somnului.

Schimbari ale stilului de viata

Pensionarea reprezinta de cele mai multe ori o scadere semnificativa a ritmului si intensitatii activitatilor cotidiene, de aceea poate afecta programul de somn. Persoanele in varsta fac si mai putine exercitii fizice, ceea ce afecteaza calitatea somnului, de aceea este bine ca, impreuna cu medicul, sa iti stabilesti un program de activitati fizice adecvat varstei si starii de sanatate. In plus, obiceiul de a dormi mai mult de 20 de minute in timpul zilei poate sa afecteze somnul nocturn. Nu uita si ca alcoolul, cafeaua si tigarile se numara printre marii dusmani ai somnului sanatos.

Medicamentele

Tratamentul medical folosit pentru unele boli cronice specifice varstei a treia poate sa afecteze somnul. In aceasta situatie este bine sa consultati medicul, care poate sa schimbe tratamentul sau perioada zilei in care trebuie administrat. Medicamentele care pot afecta somnul includ medicamente folosite in hipertensiunea arteriala, antidepresive, steroizi sau bronhodilatatoare.

Dormi suficient?

Indiferent de varsta, nevoia de somn difera de la persoana la persoana. Daca dormi mai putin decat in tinerete, dar te simti odihnit si energic in timpul zilei, este posibil sa ai pur si simplu nevoie de mai putin somn. Totusi, daca remarci ca somnul insuficient iti afecteaza activitatile zilnice, ar trebui sa consulti un medic.

Autor: R.M.



Echipa MedLife de Neurologie

Dr. Gontariu Alina MedLife
Gontariu Alina Georgeta
Medic Specialist
Dr. Gontariu Alina MedLife
Gontariu Alina Georgeta
Medic Specialist

Ecografie 2D și Ginecologie

Petrutescu Brandusa
Petrutescu Brandusa
Medic Primar
Petrutescu Brandusa
Petrutescu Brandusa
Medic Primar

Alergologie

Furtuna Catalin
Furtuna Catalin
Medic Specialist
Furtuna Catalin
Furtuna Catalin
Medic Specialist

ORL

Sandor Cosmina Teodora
Sandor Cosmina Teodora
Medic Specialist
Sandor Cosmina Teodora
Sandor Cosmina Teodora
Medic Specialist

Dermatovenerologie

©2021 Acest site este proprietatea Medlife S.A. Toate drepturile rezervate.