Publicat la: 
26/08/2015

Mai multe studii de cercetare efectuate recent au aratat conexiunile care exista intre obiceiurile alimentare si sanatatea mintala. Noile descoperiri au dat nastere unui nou concept numit psihiatrie nutritionala sau alimentara, scrie webmd.com.

"In mod normal nu am fost instruiti sa ne interesam de alimetatia pacientilor, insa dieta are un potential enorm asupra sanatatii mintale, iar o dieta potrivita poate ajuta la scaderea riscurilor aparitiei bolilor psihiatrice", spune Drew Ramsey, psihiatru in cadrul Universitatii din Columbia.

Studii recente au aratat ca "riscul de depresie creste cu aproximativ 80%, atunci când comparam adolescentii ce au o alimentatie defectuoasa, ceea ce noi numim dieta din Vest, fata de tinerii care mananca alimente de o calitate mai bună. Am observat ca dieta de "tip fast-food" fata de dieta de "tip whole-food" dubleaza riscurile de aparitie a tulburarilor de atentie (ADD)", spune Ramsey.

Cu 5 ani in urma ideea de psihiatrie nutriționala abia isi facea aparitia in studiile de specialitate, existand analize medicale care examinau modul in care anumite suplimente, cum ar fi acizii grasi omega-3, ar putea ajuta la echilibrul starii mintale, insa datele concludente lipseau din peisaj. Expertii spun, insa, ca multe dintre studiile efectuate la nivel mondial in ultimii 5 ani au examinat legatura care reiese intre prezenta bolilor mintale - in special in cazurile de depresie si anxietate - si dieta folosita de pacienta, atat in randul adolescentilor, cat si in cel al adultilor.


"In prezent avem la dispozitie o multime de dovezi care atesta faptul ca alimentatia este la fel de importanta pentru sanatatea mintala, precum este pentru sanatatea fizica. O dieta sanatoasa protejeaza sistemul nervos, iar una dezechilibrata creste riscul aparitiei bolilor psihice. Exista, de asemenea, un interes special acordat, in randul studiilor medicale, fata de legaturile potentiale intre alergiile alimentare si declansarea schizofreniei, precum si a tulburarii bipolare", declara Felice Jacka, presidenta Societatii Internationale a Cercetare in domeniul Psihiatriei Nutritionale.


Desi apoape toate cercetarile care au fost efectuate pana in prezent s-au axat mai mult pe depresie si anxietate si pe observarea obiceiurilor alimentare in aceste doua cazuri, nu exista, inca, dovezi concludente care sa ateste faptul ca alimentatia poate imbunatati sanatatea mintala, si, in acest sens, expertii insista asupra ideii ca o dieta sanatoasa si echilibrata nu trebuie sa fie privita ca substitut al tratamentelor de specialitate.


Exista trei moduri in care alimentatia poate avea un impact asupra sanatatii mintale:


1. Dieta este cruciala in dezvoltarea neuronala: "Suntem ceea ce mancam. Când mâncăm alimente sanatoasa si hranitoare, ne asiguram proteinele, enzimele, necesare tesutului cerebral si neurotransmitatorilor care transferă informații și semnale între diferitele părți ale creierului și corpului," spune Roxanne Sukol, medic specialist la Clinica Medicala din Cleveland.


2. Dieta ajuta creierul sa se dezvolte: anumiti nutrienti, apartinand obiceiurilor alimentare, sunt legati de schimbarile proteinelor necesare creierului pentru crearea de noi conexiuni intre celulele nervoase. O dieta bogata in nutrienti precum omega 3 si zinc ajuta la reglarea nivelului de proteine necesar pentru dezvoltarea creierului. Pe de alta parte, o "dieta bogata in grasimi saturate si zaharuri rafinate are un impact negativ asupra proteinelor necesare creierului", declara Felice Jacka.


3. O dieta sanatoasa ajuta la crearea bacteriilor benefice pentru organism si intestine, iar acest lucru aduce beneficii si pentru dezvoltarea creierului, imunitate, intrucat unii germeni intestinali ajuta la reglarea nivelului vitaminei B, necesara pentru sanatatea mintala.


"Anumite alimente pot juca un rol important in prevenirea tulburarilor psihice, iar altele pot agrava simptomele care duc la declansarea acestora. Psihiatria nutritionala are in vedere un regim alimentar benefic pentru creier, care urmează aceeași logică precum un plan alimentar pentru controlul greutatii. Este indicat sa limitam cantitatea de zahar si alimentele bogate in grasimi procesare si sa optam pentru o dieta bogata in plante, fructe proaspete si cereale integrale. De asemenea, este recomandat sa inlocuim untul cu uleiul de masline. Cu alte cuvinte, ar fi bine sa ne orientam catre o dieta mediteraneeana, care este ideala atat pentru sanatatea fizica, cat si pentru cea mintala. De altfel, mai multe studii de specialitate efectuate in Europa au aratat ca o astfel de dieta nu numai ca previne aparitia depresiei, dar o si trateaza ", declara Felice Jacka.


Sursa: WebMd
G.T.
Categorie Medlife: 

Adaugă comentariu nou

Alte articoleVezi toate articolele

Instrumentele utilizate pentru a fortifica organismul impotriva infectiilor pot cauza una dintre cele mai comune forme de leucemie la copii, arata un studiu publicat in revista Nature Genetics....
Cercetatorii de la Trinity College din Dublin au identificat un mecanism prin care Staphylococcus aureus (S. aureus) colonizeaza caile noastre nazale. Studiul publicat în PLOS Pathogens arata pentru...