Publicat la: 
9/11/2010
Depresia de toamna-iarna sau tulburarea afectiva sezoniera

Soare cu dinti la inceput de toamna / Foto: Reuters

De-a lungul secolelor, poetii au descris o stare de tristete, un sentiment de deznadejde si letargie ce apar odata cu zilele tot mai scurte ale toamnei si iernii. In multe culturi si religii exista festivaluri de iarna asociate cu lumanari sau cu foc. Scurtarea zilelor pe timpul iernii si lipsa luminii solare sunt considerate cauze de aparitie a depresiei sezoniere (SAD Seasonal Affective Disorder). Alte cauze posibile de aparitie a depresiei sezoniere sunt dereglarea ceasului biologic intern (a ritmului circadian) sau dificultati de reglare a serotoninei, o substanta chimica cerebrala. Afla cum poti contracara efectele sezonului rece in materialul urmator, semnat dr. Alin Popescu, medic specialist medicina sportiva.

Simptomele tipice ale tulburarii afective sezoniere includ:

  • dificultati de concentrare;
  • oboseala si senzatie de lipsa de energie;
  • scaderea interesului pentru activitatile zilnice si in special a celor sociale;
  • lipsa dispozitiei (depresie, tristete sau apatie);
  • cresterea apetitului, pofta exagerata pentru complexe de carbohidrati (precum painea sau pastele fainoase);
  • cresterea in greutate;
  • somnolenta;
  • pierderea interesului pentru sex;
  • iritabilitate.

Aceste simptome debuteaza toamna, ating un maxim pe perioada iernii si dispar de obicei primavara. Exista un procent mic de indivizi care pot suferi de aceasta tulburare afectiva sezoniera pe perioada verii. 70-80% dintre cei cu tulburare afectiva sezoniera sunt femei, cel mai frecvent in jurul varstei de 30 de ani, dar afectiunea a fost de asemenea depistata si tratata cu succes si la copii.

Terapie luminoasa, consiliere psihologica, antidepresive, activitate fizica, dieta echilibrata - cinci solutii pentru contracararea depresiei de toamna

Cercetarile au aratat ca terapia cu lumina este eficienta in tratamentul depresiei sezoniere. Exista doua tipuri de fototerapie: tratamentul cu lumina intensa, in care pacientul este asezat in fata unei lampi pentru o anumita perioada de timp (de obicei dimineata) si simularea rasaritului, efectuata in timpul somnului. In cazul simularii rasaritului de soare se foloseste o lampa cu lumina de intensitate redusa programata sa porneasca la o anumita ora, dimineata, treptat, pana ajunge la intensitatea maxima, inainte de trezirea pacientului.

Antidepresivele trateaza eficient episoadele de depresie ce apar la cei cu tulburari afective sezoniere, singure sau in asociere cu fototerapia.

Consilierea psihologica poate fi eficienta in tratamentul tulburarilor afective sezoniere. Aceasta se poate efectua individual, cu grupuri de consiliere sau in familie. Familia poate juca un rol important in terapia depresiei sezoniere prin recunosterea si acceptarea simptomelor bolii.

O activitate fizica intensa pe parcursul zilei si in special dimineata devreme ajuta la cresterea nivelului de energie si evita aparitia episoadelor depresive.

Exercitiile fizice usoare, precum mersul pe jos, ciclismul sau inotul reprezinta activitati potrivite pentru a incepe o noua zi.

De asemenea, o dieta sanatoasa si echilibrata ajuta in tratamentul oricarei forme de depresie.

Citeste si:

Autor: Dr. Alin Popescu, medic specialist medicina sportiva

Alte articoleVezi toate articolele

Durerea trece mai usor cu un pic de iubire / Foto: PhotoXpress "Love hurts", spunea un cantec din anii '70. Specialistii americani de la Universitatea Stanford au dorit sa verifice daca e adevarat...
Un nou studiu confirma faptul ca daca am face calatorii scurte pe jos, mai degraba decat sa luam masina sau motocicleta, s-ar evita moartea a 108 barbati si 79 femei, intr-un an, in Catalonia....