medici analizand fisa medicala a unui pacient cu Fasceita plantară

Fasceita plantară

Alte denumiri: Inflamația fasciei plantare

Descoperă informații utile despre această afecțiune: de la cauze, factori de risc, simptome, diagnosticare, până la metode de tratament și de prevenție.

Pentru recomandări personalizate, solicită o programare la un medic din Sistemul Medical MedLife.

Despre fasceita plantară

Fasceita plantară, cunoscută şi sub denumirea de fasciită plantară, este una dintre cele mai frecvente cauze ale durerilor de la nivelul călcâiului. Aceasta implică inflamarea unei benzi groase de țesut care traversează partea inferioară a piciorului şi leagă osul călcâiului de degetele de la picioare (fascia plantară). Ligamentele fasciei plantare se confruntă cu multă uzură în viața ta de zi cu zi, iar presiunea asupra picioarelor le poate deteriora sau rupe. Fascia plantară se inflamează, iar inflamația provoacă dureri de călcâi și rigiditate.

Fasceita plantară, care este resimţită ca o bătătură în talpă, cauzează, în mod obișnuit, o durere asemănătoare unui junghi, care apare, de obicei, la primii pași de dimineață. Pe măsură ce vă ridicați și vă mișcați, durerea scade în mod normal, dar ar putea reveni după perioade lungi de stat în picioare sau când vă ridicați.

durere cauzata de fasceita plantara

Cauze

Fasceita plantară poate fi cauzată de o serie de factori, printre care:

  • suprasolicitarea sau încordarea - stresul repetitiv asupra fasciei plantare, adesea datorat unor activități precum alergatul, dansul sau săriturile, poate duce la microdeteriorări, inflamații și dureri;
  • factori biomecanici - o structură anormală a piciorului, cum ar fi picioarele plate, arcadele înalte sau un stil de mers anormal, poate exercita un stres suplimentar asupra fasciei plantare, crescând riscul de a dezvolta fasceită plantară;
  • obezitatea sau sarcina - exercită o presiune mai mare asupra picioarelor;
  • mușchii încordați ai gambei sau tendonul lui Ahile - încordarea în aceste zone poate contribui la tensionarea fasciei plantare, ducând la fasceita plantară;
  • încălțăminte nepotrivită - purtarea pantofilor cu suport de arcadă, amortizare sau stabilitate inadecvată poate contribui la apariția fasciitei plantare.

În trecut, se credea că pintenii de călcâi (mici excrescențe osoase pe partea inferioară a osului călcâiului) sunt responsabili de fasceita plantară, dar aceștia nu provoacă această durere.

Factori de risc

Mai mulți factori de risc pot crește probabilitatea ca o persoană să dezvolte această afecțiune:

  • vârsta - fasceita plantară este mai frecventă la persoanele cu vârste cuprinse între 40 și 60 de ani, deoarece fascia plantară tinde să își piardă elasticitatea și să devină mai puțin capabilă să absoarbă șocurile în timp;
  • efectuarea de exerciții fizice, cum ar fi alergarea, care afectează în mod repetat fascia plantară;
  • forma plată a picioarelor, arcade înalte sau mușchi încordați ai gambei;
  • anumite afecțiuni medicale, cum ar fi artrita;
  • statul în picioare pentru perioade lungi de timp sau mersul pe suprafețe dure.

Femeile sunt mai predispuse decât bărbații să se confrunte cu fasceita plantară. Nu este clar de ce, dar s-ar putea să fie din cauză că anumiți factori de risc pentru această afecțiune - cum ar fi sarcina și purtarea de încălțăminte incomodă – le afectează mai mult.

Simptome

Cel mai frecvent simptom este durerea la nivelul fasciei plantare. Focalizarea durerii este, de obicei, în apropierea călcâiului, unde se poate simți ca și cum țesutul se rupe. Această durere este, adesea, mai intensă atunci când se fac primii pași după ce te trezești dimineața sau după perioade lungi de inactivitate, cum ar fi statul așezat sau în picioare pentru o perioadă lungă de timp. Durerea se poate diminua pe măsură ce piciorul se încălzește și fascia plantară devine mai flexibilă, dar poate reveni după o perioadă prelungită de stat în picioare sau de mers pe jos, ori după ce vă ridicaţi din poziția așezat.

Alte simptome asociate cu fasceita plantară pot include:

  • rigiditate la nivelul piciorului, în special dimineața sau după perioade de inactivitate;
  • umflături, roșeață sau sensibilitate în zona călcâiului;
  • dificultăți în mers sau în susținerea greutății pe piciorul afectat;
  • durere la flexarea piciorului sau a degetelor, în special la întinderea fasciei plantare;
  • o înrăutățire treptată a durerii în timp, pe măsură ce afecțiunea progresează.
pacient cu durere cauzata de fasciită plantară

Diagnosticare

Medicul specialist va efectua un examen fizic pentru a verifica sensibilitatea piciorului și localizarea exactă a durerii. Acest lucru este pentru a vă asigura că durerea nu este rezultatul unei alte probleme a piciorului. În timpul evaluării, vă poate cere să vă flexați piciorul, în timp ce el apasă pe fascia plantară pentru a vedea dacă durerea se agravează pe măsură ce flexați și se ameliorează pe măsură ce îndreptați degetul. De asemenea, se va observa şi dacă aveți o ușoară roșeață sau umflătură.

Testele imagistice pot dezvălui, de asemenea, informații importante despre structurile și țesuturile din piciorul dumneavoastră:

  • o radiografie sau o scanare RMN poate fi necesară pentru a verifica dacă nimic altceva nu cauzează durerea de călcâi, cum ar fi o fractură osoasă; investigaţia imagistică poate oferi dovezi ale oricărei îngroșări a fasciei plantare sau umflături în țesuturi;
  • o ecografie poate fi, de asemenea, utilă, pentru a vedea dacă există orice îngroșare, calcificări sau alte probleme.

Tratament

Cel mai eficient tratament pentru fasceita plantară este odihna și îngrijirea la domiciliu. În cazul în care tratamentul  aplicat în cazul fasciitei plantare nu funcționează, medicul specialist ortoped vă poate recomanda un remediu suplimentar. Majoritatea tratamentelor pentru fasciita plantară sunt non-chirurgicale, medicii recomandând intervenția chirurgicală doar dacă alte tratamente nu au funcționat după o anumită perioadă de timp.

  • Orteze

O orteză este un suport sau un dispozitiv care poate ajuta în cazul problemelor musculo-scheletice, care sunt cele legate de oase, mușchi și ligamente. Purtarea de încălțăminte cu susținere pentru fasceita plantară și utilizarea ortezelor-susţinători plantari - cum ar fi inserțiile amortizate și suporturile pentru călcâie - pot ajuta în tratarea durerilor din talpa piciorului. Acestea reduc impactul asupra piciorului atunci când stați în picioare sau vă deplasaţi.

  • O atelă/orteză de poziţie de noapte

De obicei, toate persoanele dorm cu picioarele relaxate și îndreptate în jos. În această poziție, călcâiul se relaxează, ceea ce încordează fascia plantară. De asemenea, aceasta poate determina mușchii gambei să devină încordați, ceea ce poate crește durerea de arcadă. În acest caz, puteţi folosi o atelă/orteză de poziţie  pentru a menține piciorul flexat peste noapte.

  • Kinetoterapie

Exerciţiile vă pot ajuta la întinderea mușchilor pentru a îmbunătăți gama de mișcare, a reduce durerea și a sprijini vindecarea, iar terapia prin masaj poate ajuta prin reducerea atât a durerii, cât și a inflamației. Un fizioterapeut vă poate arăta exerciții de recuperare şi vă poate recomanda creme pentru fasceita plantară.

  • Antiinflamatoare

Injecțiile de cortizon (un medicament antiinflamator steroidian) în țesut pot reduce durerea și inflamația. Cu toate acestea, este mai bine să se limiteze numărul de injecții, pentru a minimiza riscul de efecte secundare - ruptura aponevrozei plantare.

  • Terapia cu unde de șoc - Extracorporeal Shock Wave Therapy

Terapia cu unde de șoc extracorporale reprezintă un tratament non-chirurgical care poate stimula vindecarea. Este puțin riscant și neinvaziv, dar sunt necesare mai multe cercetări pentru a confirma dacă este eficient.

  • Intervenție chirurgicală

Dacă niciunul dintre aceste tratamente nu este eficient, medicul poate recomanda o intervenție chirurgicală pentru fasceita plantară, care prezintă un risc scăzut, dar complicațiile pot include durere sau leziuni nervoase. 


Complicații

Ignorarea fasciitei plantare poate duce la dureri cronice de călcâi care vă împiedică activitățile obișnuite. Este posibil să fiţi nevoit să vă schimbați stilul de mers pentru a încerca să evitați durerea de fasceită plantară, ceea ce ar putea duce la probleme la picior, genunchi, șold sau spate.
 

Prevenție

Efectuarea câtorva schimbări în stilul de viață vă poate ajuta să evitați fasceita plantară:

  • purtați încălțăminte de susținere cu un bun suport pentru arcadă și înlocuiți regulat încălțămintea sportivă; un podiatru vă poate recomanda accesorii precum tălpile, dar și pantofii potriviți;
  • faceţi exerciții fizice cu impact redus, cum ar fi înotul sau mersul pe bicicletă; evitați să vă suprasolicitați fascia plantară prin alergări foarte frecvente, iar, înainte de a face exerciții fizice, asigurați-vă că v-aţi încălzit;
  • mențineți-vă la o greutate sănătoasă; dacă sunteți supraponderal, încercați să slăbiți pentru a reduce presiunea asupra fasciei plantare.
     

Bibliografie

  1. Sissons, Claire. “Plantar Fasciitis: Causes, Symptoms, Risk Factors, and Remedies.” Www.medicalnewstoday.com, 11 Oct. 2019, www.medicalnewstoday.com
  2. Mayo Clinic. “Plantar Fasciitis - Symptoms and Causes.” Mayo Clinic, 2018, www.mayoclinic.org
  3. NHS Choices. “Plantar Fasciitis.” NHS, 2019, www.nhs.uk
  4. Larson, Jennifer. “What to Know about Plantar Fasciitis.” Healthline, 24 Feb. 2022, www.healthline.com

Echipa medicală - Ortopedie și Ortopedie-Traumatologie

Solicită o programare

Alege opțiunea de a te programa online, simplu și rapid, prin intermediul formularului de programare.

femeie fericita care lucreaza folosind mai multe dispozitive pe un birou la domiciliu

©2024 Acest site este proprietatea Medlife S.A. Toate drepturile rezervate.