Publicat la: 
27/02/2013

Putine ore de somn pe noapte sau un somn de proasta calitate pot avea efecte serioase asupra functionarii organismului uman, se arata intr-un studiu al cercetatorilor britanici. Activitatea a cateva sute de gene umane a fost modificata dupa ce oamenilor li s-a redus durata somnului la mai putin de 6 ore pe noapte timp de o saptamana, scrie BBC.

Somnul prost a fost pana acum legat de catre oamenii de stiinta de afectiuni cardiace, obezitate si functionarea deficitara creierului, insa nu se stie inca cum ne este efectiv afectata sanatatea de orele prea putine de dormit.

Astfel ca cercetatorii de la Universitatea din Surrey au analizat sangele a 26 de persoane care au dormit mult, pana la 10 ore pe noapte timp de o saptamana, si au comparat rezultatele cu cele ale analizelor luate dupa o saptamana de dormit timp de mai putin de 6 ore pe noapte.

Peste 700 de gene erau modificate de aceasta trecere. Fiecare dintre acestea contine instructiuni pentru o proteina, astfel ca genele care au devenit mai active au produs mai multe proteine - modificand chimia din corp.

Intre timp, ceasul biologic a fost deranjat - anumite gene isi maresc si isi scad activitatea in mod natural in timpul zilei, insa aceasta activitate a fost estompata in urma lipsa de somn.

Profesorul Colin Smith de la Universitatea din Surrey a declarat pentru BBC: "A avut loc o schimbare destul de dramatica in activitatea multor gene."

Zone precum sistemul imunitar si felul in care corpul raspunde la stres si daune au fost afectate. "In mod clar, somnul este esential in reconstructia corpului si in mentinerea unui statut de functionare; par a avea loc tot felul de probleme, indicandu-ne cum se poate ajunge la o stare de sanatate proasta. Daca nu putem efectiv sa completam si sa inlocuim noi celule, se va ajunge la boli degenerative", a completat el.

Cercetatorul a sugerat ca exista foarte probabil oameni care, in viata de zi cu zi, dorm chiar mai putin decat cei din studiu, astfel ca aceste schimbari pot fi comune.

Dr. Akhilesh Reddy de la Universitatea Cambridge, specialist in ceasul biologic, a declarat ca studiul este unul "interesant". El considera ca principalele descoperiri sunt efectele asupra inflamarii si sistemului imunitar, intrucat este posibil sa se vada o legatura intre aceste efecte si probleme de sanatate precum diabet.

Studiul se leaga si de cercetarile care au loc pentru descoperirea unei pastile care sa elimine efectele lipsei de somn. "Nu stim care este declansatorul care provoaca toate aceste schimbari, insa teoretic, daca ai putea tu sa il declansezi cand vrei, ai putea sa nu mai ai nevoie de somn. Insa impresia mea este ca somnul este fundamental in regenerarea tuturor celulelor."

5 factori care ne impiedica sa dormim bine sau suficient si cum se intampla acest lucru

  • Un mediu incomod sau galagios

Pe masura ce adormim, tonusul muscular se reduce si membrele incep sa se relaxeze. Ne simtim somnorosi, insa creierul este inca activ, astfel incat orice zgomot sau disconfort ne poate impiedica sa adormim.

Cand am inceput sa dormim "usor", o zona a creierului numita talamus incepe sa blocheze fluxul de informatii provenite de la simturi catre restul creierului. Insa permite zogomotelor sa ajunga, ceea ce ne poate trezi.

Dupa circa o jumatate de ora de somn "superficial", majoritatea dintre noi intram in somnul "profund". Schimbarile din neurochimia creierului care au loc acum fac in asa fel incat sa fie mai greu sa fim treziti. Insa anumite lucruri vor ajunge catre noi mereu - de exemplu, daca cineva striga pe altcineva cu voce tare.

Daca se rateaza orice parte din ciclul de somn se ajunge la o cantitate dar si calitate reduse ale somnului.

  • Un program haotic

Cu totii avem un ceas biologic care ne informeaza cand suntem obositi si ne ajuta sa sincronizam miile de celule din corp la ritmul circadian (ciclu de aproximativ 24 de ore al proceselor biochimice, fiziologice sau comportamentale apartinand entitatilor vii).

Principalul factor de sincronizare este lumina. Ochii nostri reactioneaza la lumina si intuneric, chiar daca avem ochii inchisi. Lumina diurna determina creierul sa reduca productia de melatonin, hormonul somnului. Devenim mai alerti si ne trezim.

Daca dormim mai putin, fie pentru ca ne culcam tarziu sau ne trezim prea devreme, este foarte probabil sa nu dormim suficient din "somnul profund" sau suficient din stadiul care urmeaza dupa acesta - REM (rapid eye movement - miscarea rapida a ochilor), faza din somn in care se viseaza cel mai mult.

  • Stimulatorii - cafeaua, alcoolul, mancarea

Cafeina este un excitant care poate ramane in organism timp de mai multe ore. Bauturile bogate in cafeina ne impiedica sa adormim repede si pot duce la mai mult ore din somnul superficial, in detrimentul somnului profund.

Alcoolul ne face deseori sa sforaim, astfel ca respiram mai greu si ne agita. Desi alcoolul initial ne ajuta sa adormim mai repede, in cantitati mari ne afecteaza somnul. Mult alcool inainte de culcare duce la intrarea direct in somnul profund, ratand astfel prima faza din ciclul somnului.

Pe masura ce acloolul se duce din corp, iesim din somnul profund si intram in stadiul REM, din care ne putem trezi mult mai usor.

Pe parcursul unei nopti avem de obicei sase sau sapte cicluri de somn REM, ceea ce face sa ne simtim reimprospatati. Insa o noapte de baut inseamna ca vom avea doar unul sau doua cicluri, si de aceea ne trezim simtindu-ne extenuati.

Anumite mancaruri grase sau condimentate pot provoca arsuri, care ne impiedica sa adormim usor si provoaca disconfort noaptea. Alimente care contin o chimicala numita tiramina (de exemplu bacon, branza, nuci sau vin rosu) ne pot tine treji noaptea, intrucat provoaca eliberarea noradrenalinei, un stimulent al creierului.

Carbohidratii, precum paine sau paste, au efectul opus. Provoaca eliberea hormonului numit serotonina, care ne face somnorosi.

  • Temeperatura neadecvata

Temperatura corpului scade cand adormim. Este controlata de ceasul biologic, care incepe sa dilate vasele sanguine din maini, picioare si fata, pentru a se pierde caldura, pe masura ce simte ca ar trebui sa dormim.

Insa daca spatiul unde dormim este prea puternic incalzti, corpul nu poate pierde caldura, astfel ca devenim agitati.

Temperatura corpului trebui sa fie doar cu jumatate de grad mai mica decat in timpul zilei. Daca ne este frig, suntem agitati.

  • O minte ocupata

Stresul este inamicul somnului. In pat, mintea se simte libera sa "zburde" si in momentul in care ne simtim anxios pentru ca ne gandim ca nu vom dormi destul devenim si mai stresati.

Aflati in aceasta stare, oamenii pierd notiunea timpului. Este posibil sa atipesti si sa te trezesti, insa sa simti ca nu ai dormit deloc. Acest lucru rezulta in somn fragmentat si mai putine ore de somn profund.

Expertii in somn recomanda sa ne ridicam din pat si sa intreprindem o activitate care sa ne distraga mitnea de la griji - precum un puzzle - inainte de a incerca sa adormim din nou.

Sursa: BBC Science

Taguri Medlife: 

Comentarii

Am o întrebare. Eu dorm puţin, dar asta nu înseamnă că adorm greu, ci că mă trezesc devreme, mult mai devreme decât de obicei. Mă culc pe la 1 şi mă trezesc la 7-7:30, fiind o diferenţă enormă faţă de cele nouă ore dormite până acum două săptămâni. Care să fie explicaţia?

Pentru ca materialul sa fie complet si edificator cred ca ar fi util si absolut necesar sa stim si ce masuri po fi uate pentru contracararea efectelor celor 5 factori bine explicitati.MULTUMIM

Imi tiuie urechile mai ales cand ma culc,ma trezesc in timpul nopti,ma trezesc obosita ,am observat cand ma enervez ,ma supara sotul tot timpul este nemultumit,incepe cu reprosuri,vorbeste cu voce tare cea ce ma deranjeaza,nu ripostez sa nu prelungesc cearta dar tot o tine lant,am fost diagnosticata cu sindrom vertiginos imi iau pastilele dar tot nu ma simt bine( betaserc) cand ma supar ma ustura si fata ce pot face in acest caz?

Mama are Alzheimer in tratament de 7 ani. De 2 ani, de cand a murit tata, m-am mutat provizoriu cu ea si am ajuns sa dorm in pat cu ea. Desi mai are putin, am reusit sa evitam pampersii, o duc la baie cam la 3 ore si e OK.
Problema mea e ca am ajuns sa dorm iepureste, pentru ca nu stiu cand se ridica din pat pentru baie sau cand are halucinatii. A avut o perioada pana sa o stabilizez, la 6 minute, nu exagerez, mergea si tragea apa. Atunci s-a intamplat ceva, am luat 20 de kg in 2 ani de la somnul intrerupt. Eu cred ca lipsa de somn e in regula, se poate trai cu ore mai putine de somn. Chiar daca se doarme in reprize, sunt necesare totusi macar 3 ore se somn neintrerupt.

Cu greu adorm pe la 12 - 1, și mă trezesc la 5, dar nu sunt obosită, nu simt lipsa somnului. În ceea ce privește memoria, stau foarte bine, dar ma îngrijorează faptul ca nu pot dormi mai mult de 5 ore.

Vai dapoi eu ce sa zic ca dorm de vreo 2 ani. In medie mai putin de 4 ore de somn
dupa cel putin un an daca ai ambitie nu mai simti asa oboseala. Si oasele ma dureau

Adaugă comentariu nou

Alte articoleVezi toate articolele

Agenţia Naţională a Medicamentului a solicitat farmaciilor să oprească de la vânzare medicamentele care conţin ketoconazol, după ce Comisia Europeană a cerut retragerea de pe piaţă a acestor produse...
Mancare sanatoasa/ Foto: MorgueFile.com In cel mai recent raport al American Association for Cancer Research se arata ca 585.720 dintre decesele provocate de cancer in Statele Unite sunt asociate...