Publicat la: 
5/01/2011
Nevoia de somn ramane constanta in perioada adulta / Foto: PhotoXpress

Indiferent de varsta, calitatea somnului este esentiala pentru sanatatea ta fizica si emotionala. Pe masura ce imbatranim, calitatea somnului capata o importanta deosebita, deoarece imbunatateste capacitatea de concentrare si memoria, ajuta organsimul sa se regenereze si intareste sistemul imunitar. Mai mult de jumatate din persoanele cu varsta de peste 65 de ani au probleme cu somnul. Odata cu trecerea anilor, insomnia si alte tulburari ale somnului devin de cele mai multe ori o prezenta constanta in viata noastra.

Comenteaza acest subiect pe Forumul MedLive.

Adesea, persoanele in varsta:

  • adorm greu;
  • se trezesc frecvent in timpul noptii, iar somnul este mai putin profund;
  • se trezesc dimineata devreme, desi nu se simt pe deplin odihnite;
  • simt nevoia sa se bage in pat seara mai devreme;
  • se simt obosite pe parcursul zilei;
  • simt nevoia de scurte reprize de somn pe parcursul zilei.

Conceptia conform careia persoanele in varsta au nevoie de mai putin somn este gresita. De fapt, cercetarile demonstreaza ca nevoia de somn ramane constanta in perioada adulta.

Factori care contribuie la deteriorarea calitatii somnului

Hormonii

Pe masura ce imbatranim, organismul secreta mai putin din hormonii care asigura calitatea somnului: melatonina si hormonul de crestere. Nivelul scazut de melatonina determina modificari in programul obisnuit de somn. Astfel, numerosi adulti pot sa simta nevoia sa mearga la culcare mai devreme seara si se trezesc dimineata devreme. De asemenea, insuficienta melatoninei ne poate face sa adormim mai greu.

Hormonul de crestere este cel caruia copiii ii datoreaza somnul profund specific primei perioade a vietii. Cu timpul, organismul secreta din ce in ce mai putini hormoni de crestere, iar somnul profund devine din ce in ce mai dificil.

In plus, menopauza declanseaza o serie de modificari hormonale in cazul femeilor, care atrag dupa sine transpiratiile nocturne si alte simptome care afecteaza somnul.

Starea de sanatate

Odata cu varsta apar si afectiunile cronice. Acestea determina modificari la nivelul organismului care afecteaza calitatea somnului. Iata cateva exemple:

  • Unele afectiuni, precum artrita, se manifesta dureros, facand somnul dificil.
  • Persoanele care sufera de anumite boli precum diabetul sau afectiunile prostatei au nevoie sa mearga mai des la toaleta in timpul noptii, intrerupand frecvent somnul profund.
  • Bolile de inima, hipertensiunea arteriala sau alte boli cardiovasculare pot sa se manifeste prin dificultati de respiratie, care trezesc brusc din somn pacientul.
  • Afectiuni precum Alzheimer, Parkinson sau afectiunile psihice pot provoca anxietate, care afecteaza la randul ei calitatea somnului.

Schimbari ale stilului de viata

Pensionarea reprezinta de cele mai multe ori o scadere semnificativa a ritmului si intensitatii activitatilor cotidiene, de aceea poate afecta programul de somn. Persoanele in varsta fac si mai putine exercitii fizice, ceea ce afecteaza calitatea somnului, de aceea este bine ca, impreuna cu medicul, sa iti stabilesti un program de activitati fizice adecvat varstei si starii de sanatate. In plus, obiceiul de a dormi mai mult de 20 de minute in timpul zilei poate sa afecteze somnul nocturn. Nu uita si ca alcoolul, cafeaua si tigarile se numara printre marii dusmani ai somnului sanatos.

Medicamentele

Tratamentul medical folosit pentru unele boli cronice specifice varstei a treia poate sa afecteze somnul. In aceasta situatie este bine sa consultati medicul, care poate sa schimbe tratamentul sau perioada zilei in care trebuie administrat. Medicamentele care pot afecta somnul includ medicamente folosite in hipertensiunea arteriala, antidepresive, steroizi sau bronhodilatatoare.

Dormi suficient?

Indiferent de varsta, nevoia de somn difera de la persoana la persoana. Daca dormi mai putin decat in tinerete, dar te simti odihnit si energic in timpul zilei, este posibil sa ai pur si simplu nevoie de mai putin somn. Totusi, daca remarci ca somnul insuficient iti afecteaza activitatile zilnice, ar trebui sa consulti un medic.

Autor: R.M.

Categorie Medlife: 

Comentarii

Eu sunt pensionar (pe bune) si dorm cam de la ora 23 seara pana pe la 11 dimineata. Sa fie semn rau? Si cand eram tanar si aveam ocazia dormeam la fel.

Nu e fericire sa dormi jumatate din viata sa stii? 6-7 ore de somn ti-ar fi arhi-suficiente. Eu dorm rau noaptea. Ma trezesc cam dupa trei-patru ore si . . . . se rupe filmul. Cateodata mai dorm si ziua dar vai de noaptea mea apoi. Incerc sa nu folosesc somnifere dar nu stiu cum sa rezolv altfel situatia. Oricum e mai bine sa dormi decat sa nu dormi!

Si cam cate ore trebuie sa doarma un om de 50 - 60 ani pe noapte ?

Cica "Un destept doarme intr-o ora cat un prost intr-o noapte intreaga"

Toata smecheria e sa dormi atunci cand simti nevoia si atat cat iti trebuie. Cine isi face probleme din asta cu siguranta va avea mari probleme. Eu stau nemiscat pe scaun (la copmputer) aproximativ 16 ore pe zi, zi de zi (de ani de zile) si cu toate astea cand mi-e a dormi o fac ca lumea.
Invata de la toate:
http://www.youtube.com/watch?v=_7p4RdBL2Y4&feature=related

Doamne, in ce tara credeti ca traim? Sa-ti stabilesti impreuna cu medicul program de exercitii fizice!!! Pai ca pensionar si bolnav cronic, de exemplu, te programeaza o data la trei luni la un asa zis control si nu face decat sa-ti ia o tensiune si iti copiaza tratamentul din fisa pe reteta. Cam la asta se limiteaza medicul de familie sau chiar si specialist din provincie.

bravo ana! cu picioarele pe pamant {al nostru romanesc} ha ha program stabilit de comun acord cu medicul! o data la 2 luni cand imi iau medicamentele compensate sunt radiografiata la plic, mi se ranjeste in viteza, mi se ia tensiunea intr-o pozitie complet contraindicata-aproximativ in picioare pe la usa-si sunt repede expediata in favoarea urmatorului cotizant. mi-e mie rusine de situatie!

Adaugă comentariu nou

Alte articoleVezi toate articolele

  Dr. Cristina Patentasu, in studioul HotNews Copiii trebuie protejati de razele ultraviolete nu numai prin creme cu factor de protectie si palarii, ci si cu ochelari de soare, pentru ca ochii lor...
În această săptămână embrionul înregistrează o creştere explozivă, ajungând de la 10 mm, la începutul săptămânii,  la 15 mm către sfârşitul acesteia. De asemenea, acest interval de timp coincide...