Saracia tinde sa afecteze rezultatele academice ale tinerilor, conform studiilor de specialitate efectuate anterior pe aceasta tema, insa o noua cercetare arata ca unele persoane isi pot depasi conditia dificila de care au avut parte in copilarie, ajungand sa detina abilitati cognitive ce intrec capacitatile omologilor lor, crescuti in conditii socio-economice mai bune, scrie theatlantic.com.
Copilaria dificila in conditii de saracie pare sa ii lipseasca pe cei mici nu numai de bunurile materiale, ci si de o serie de abilitati cognitive. Copiii crescuti in saracie tind sa aiba rezultate mai slabe la testele de memorie, gandire, atentie si aptitudini lingvistice. Acestia au un risc cu 40% mai mare pentru a intampina greutati in acumularea de noi informatii, prin comparatie cu omologii lor crescuti in conditii materiale mai bune.
Parintii care sunt in permanenta ocupati si care au fost, la randul lor, mai putin educati, obisnuiesc sa comunice mai putin cu cei mici, declansand un decalaj al capacitatiilor celor mici de a isi verbaliza gandurile pana la varsta de trei ani.
Factori precum foametea, caminul nesigur si instabilitatea parentala contribuie la atingerea unui nivel toxic de stres ce afecteaza dezvoltarea creierului. Ca urmare, copiii saraci tind sa aiba creierul mai putin dezvoltat in zonele responsabile pentru atentie si memorie, ceea ce explica diferenta de 20 de procente la nivelul rezultatelor celor mici pe plan academic. La maturitate, insa, conditiile instabile de trai se manifesta prin alegerea recompenselor de moment, in defavoarea recompenselor financiare pe termen lung, conform studiilor efectuate in trecut pe aceasta tema.
Chiraag Mittal, profesor in cadrul Universitatii A&M din Texas si autorul principal al studiului de fata, a explicat ca, in cazul unei copilarii petrecute in medii sarace si incerte, ignorarea potentialelor pericole poate fi letala si, prin urmare, persoanele care au avut parte de astfel de conditii in copilarie ajung sa fie mai vigilenti si sa se adapteze mai rapid, indiferent de conditiile de vietuire, valorificand oportunitatile ce apar pe parcursul vietii.
"Ne-am documentat in privinta deficientelor cognitive la care sunt predispusi copiii crescuti in conditii de stres. Bibliotecile sunt pline de lucrari de specialitate care arata ce este in neregula cu acesti copii. Studiul de fata este prima incercare sistematica de a intelege care sunt avantajele acestora pe plan cognitiv," a declarat Bruce Ellis, profesor de psihologie la Universitatea din Utah, care nu a luat parte la studiu.
Comutarea intre sarcini este unul dintre beneficiile cognitive de care au parte persoanele ce au avut o copilarie nefericita, sunt de parere specialistii.
In cadrul unui alt studiu de specialitate, publicat in jurnalul "Perspectives on Psychological Science", cercetatorii condusi de Profesorul Bruce Ellis au revizuit o serie de studii care au observat diferentele cognitive in randul persoanelor ce provin din medii sarace, cu conditii de viata dure sau instabile, prin comparatie cu persoanele ce au avut parte de o copilarie normala.
Copiii ai caror parinti au divortat au avut capacitatea de a isi aminti mai multe evenimente ce au avut loc pe parcursul copilariei lor, iar cei ai caror parinti au fost agresivi verbal au inregistrat performante in citirea si identificarea corecta a emotiilor.
"Cand cresti in conditile slabe din punct de vedere socio-economic, exista persoane in jurul tau care sunt mai puternice decat tine, iar in acest context capacitatea de a prezice actiunile acestora este foarte importanta pentru siguranta personala," a declarat Profesorul Bruce Ellis.
Persoanele care sufera de traume in copilarie au o abilitate sporita pentru a isi aminti detaliile unui eveniment, aceasta fiind o strategie menita sa preintampine aparitia evenimentelor traumatice pe viitor.
Un alt studiu efectuat pe aceasta tema arata ca cei care au fost abuzati in copilarie au capacitatea sa isi aminteasca cu lux de amanunte detaliile ce descriu intamplarea traumatizanta chiar si la varsta maturitatii, insa intampina dificultati in a isi aminti detalii ce tin de interactiunile lor pozitive din perioada copilariei.
Aceste persoane pot avea rezultate mai slabe la testele ce evalueaza memoria de lucru, insa pot avea rezultate foarte bune la tehnicile de invatare procedurala, prin comparatie cu persoanele care au avut parte de o copilarie fericita, mai adauga autorii.
Autor: G.T.