Bauturi dulci vs alimente dulci. Care sunt mai daunatoare?

26 Noiembrie 2018
Autor: Echipa medicală MedLife
bauturi dulci vs alimente dulci care sunt mai daunatoare

Specialistii au descoperit, printr-un nou studiu, ca fructele si alte alimene care contin fructoza nu au un efect daunator asupra nivelului de glucoza din sange, spre deosebire de bauturile dulci, care contin cantitati foarte mari de ”nutrienti saraci”, potrivit eurekalert.org.

”Aceste constatari ar putea ajuta in privinta recomandarilor actuale legate de produsele alimentare care contin fructoza, dar si in gestionarea diabetului zaharat”, spune John Sievenpiper, autorul principal al studiului.

Rolul zaharurilor in dezvoltarea diabetului zaharat si a bolilor de inima provoaca din ce in ce mai multe dezbateri, iar dovezile sugereaza ca fructoza ar putea fi foarte daunatoare pentru sanatate. Fructoza se gaseste intr-un numar mare de alimente, inclusiv in fructe si in legume, in sucurile naturale si in miere. De asemenea, se adauga in bauturile racoritoare, in cereale, in produsele de cofetarie, in dulciuri si in deserturile ”fara zahar”.

Recomandarile actuale trag un semnal de alarma asupra reducerii bauturilor care contin fructoza.

Specialistii de la Universitatea din Toronto, Canada, au analizat rezulatele a 155 de studii care au evaluat efectul diferitelor surse alimentare de zaharuri de fructoza asupra nivelului de glucoza din sange. Au fost monitorizate atat persoane diagnosticate cu diabet, cat si persoane sanatoase, timp de 12 saptamani.

Rezultatele s-au bazat pe patru modele de studiu:

  • Inlocuirea – inlocuirea zaharului cu alti carbohidrati.
  • Adaugarea – energia provenita din zahar adaugata in dieta.
  • Scaderea – energia provenita din zahar eliminata din dieta.
  •  

De asemenea, cele mai comune afectiuni au fost:

  •          Hemoglobina glicata/HbA1c, se refera la cantitatea de glucoza atasata globulelor rosii din sange.
  •          Scaderea nivelului de glucoza si de insulina din sange dupa o perioada de repaus

Rezultatele au demonstrat ca majoritatea alimentelor care contin fructoza nu au un efect daunator asupra nivelului de gluoza din sange atunci cand aceste alimente nu contin foarte multe calorii. Fructele si sucurile de fructe pot avea chiar un efect benefic asupra glicemiei si pot ajuta la controlul insulinei, in special in cazul oamenilor care sufera de diabet zaharat. In schimb, pot fi daunatoare alimentele care contin ”nutrienti saraci”, cum ar fi bauturile racoritoare, care contin mult zahar.

Indicele glicemic scazut al fructozei, comparativ cu alti carbohidrati, si continutul ridicat de fibre din fructe pot fi cauza imbunatatirii nivelului de glucoza din sange datorita incetinirii eliberarii zaharurilor.

Sursa: www.eurekalert.org

Solicită o programare

Aici puteți să solicitați o programare pentru serviciile noastre de oriunde vă aflați, fără telefon și fără vizită în clinică. 

Analizele cu bilet de trimitere în decontare cu Casa de Asigurări de Sănătate se recoltează doar în baza unei programări prealabile.


Pasul 1

Detaliile Pacientului



Pasul 2

Detaliile Programării