MEDICINA GENERALA

14 Aprilie 2011

vitMATINA Dilema de la micul dejun: unt sau margarina

vitMATINA Dilema de la micul dejun: unt sau margarina

Unt sau margarina / Foto: Photoxpress.com

Studii dupa studii si teancuri de rapoarte nu au reusit sa dea un raspuns prea clar intrebarii "care produs e mai sanatos: untul sau margarina?". Ambele isi gasesc adesea locul in meniul micului dejun fiind intr-o competitie continua. Cei ce aleg untul sustin ca acesta e natural si prin urmare mai sanatos decat un compus precum margarina. Pe de alta parte, cei ce prefera margarina asociaza untul cu problemele cardiace si invoca faptul ca efectele negative ale acestuia le depasec pe cele ale margarinei. Cine are dreptate?

Comenteaza acest subiect pe Forumul Medlive.ro

Lipidele reprezinta o parte importanta a oricarei diete echilibrate, cata vreme sunt consumate moderat. Lipidele sau grasimile sunt si ele de mai multe tipuri: acizi grasi saturati si acizi grasi nesaturati (monosaturati si polisaturati). Daca prima categorie joaca un rol important in aparitia problemelor cardiace, cea de a doua are un efect opus contribuind la preventia afectiunilor cardiovasculare, informeaza Doctissimo.

Untul, produs folosit de cateva mii de ani, e un aliment de origine animala bogat in acizi grasi saturati (intre 54-71%) si colesterol, doua elemente strans legate de problemele cardiace. Prin urmare, untul are o reputatie proasta facand parte din alimentele nerecomandate de catre medici persoanelor cu probleme cardiace. Untul contine insa si acid linoleic conjugat, sintagma ce descrie un grup de izomeri ai acidului linoleic. Conform unor studii (vezi aici si aici), datorita acestei substante untul ar putea avea efect anticarcinogen, reducand riscul de cancer. Cercetarile in aceasta directie sunt in faza incipienta astfel incat va mai dura pana vom avea un raspuns clar cu privirile la beneficiile untului.

Margarina, fiind facuta din uleiuri vegetale, nu contine colesterol dar contine mai multe grasimi "bune" (acizi polisaturati si monosaturati) decat untul. Astfel, din acest punct de vedere margarina pare sa fie mai sanatoasa, sustine New York Times. Totusi, conform Harvard Health Publications, nu s-a dovedit pana acum faptul ca inlocuirea untului cu margarina duce la scaderea riscului de a dezvolta o afectiune coronariana. Din pacate, beneficiile margarinei clasice, obtinuta in urma procesului de hidrogenare, se termina aici iar efectele negative cauzate de grasimile trans continute de aceasta sunt mai grave decat cele cauzate de acizii grasi saturati din unt. Procesul de transformare a uleiurilor polisaturate intr-un produs semisolid are drept rezultat grasimile trans. Conform unui studiu realizat de Scoala de Sanatate Publica Harvard (vezi aici), consumul de grasimi trans rezultate din hidrogenarea partiala a uleiurilor nu par sa aiba nici o valoare nutritionala, in schimb au un potential considerabil de a face rau. Intr-un studiu ulterior, cercetatorii din cadrul aceleiasi institutii au legat grasimile trans de afectiunilor coronariene concluzionand ca margarina ar putea fi mai periculoasa decat untul, informeaza The Harvard Crimson.

In urma dezbaterilor aprinse multe companii si-au schimbat procesul de manufacturare. Unele margarine care se afla acum in comert nu se mai obtin prin hidrogenare, proces care determina aparitia grasimilor trans, ci prin amestecarea diferitelor uleiuri vegetale - de masline, de floarea soarelui, de rapita sau de in cu apa, informeaza producatorii. Consistenta este obtinuta prin amestecare grasimii de palmier sau de cocos, topita in prealabil, cu uleiurile vegetale. In procesul de productie se foloseste drept emulsifiant lecitina din soia sau din galbenus de ou.

Institutii internationale din domeniul sanatatii precum Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda "inlocuirea grasimilor saturate cu uleiuri vegetale nesaturate sau margarina moale". Conform World Heart Federation, "margarinele moi nesaturate si uleiuri nesaturate precum cel ce floarea soarelui, porumb, rapita si ulei de masline sunt preferabile grasimilor saturate."

Autor: Redactia MedLive.ro

In fiecare dimineata vitMATINA iti aduce sfaturi clare si concise care te ajuta sa traiesti sanatos.



Echipa MedLife de Nutritie

Dr. Gontariu Alina MedLife
Gontariu Alina Georgeta
Medic Specialist
Dr. Gontariu Alina MedLife
Gontariu Alina Georgeta
Medic Specialist

Ecografie 2d și Ginecologie

Petrutescu Brandusa
Petrutescu Brandusa
Medic Primar
Petrutescu Brandusa
Petrutescu Brandusa
Medic Primar

Alergologie

Furtuna Catalin
Furtuna Catalin
Medic Specialist
Furtuna Catalin
Furtuna Catalin
Medic Specialist

Orl

Sandor Cosmina Teodora
Sandor Cosmina Teodora
Medic Specialist
Sandor Cosmina Teodora
Sandor Cosmina Teodora
Medic Specialist

Dermatovenerologie

©2021 Acest site este proprietatea Medlife S.A. Toate drepturile rezervate.