Publicat la: 
19/06/2018

dependenta de jocuri

Organizatia Mondiala a Sanatatii a anuntat ca "dependenta de jocuri" este o noua tulburare mintala si a fost inclusa in a 11-a editie a Clasificarii Internationale a Bolilor, publicata luni.  (http://www.who.int/classifications/icd/en/) Care sunt criteriile de diagnostic si cand ar trebui sa ne ingrijoram?

3 criterii de diagnostic pentru dependenta de jocuri

  1. Comportamentul de jucator are prioritate fata de alte activitati, in masura in care alte activitati sunt duse la periferie.
  2. Controlul scazut asupra comportamentului. Chiar si atunci cand apar consecintele negative, acest comportament continua sau escaladeaza. Un diagnostic inseamna, asadar, ca a aparut un model de comportament "persistent sau recurent" de o "severitate suficienta", conform ICD.
  3. Duce la o afectare semnificativa in functionarea personala, familiala, sociala, educationala sau ocupationala. Impactul este real si poate include tulburari de somn, probleme legate de dieta, deficiente in activitatea fizica.

Per ansamblu, principalele caracteristici sunt "foarte asemanatoare" cu caracteristicile de diagnostic ale dependentei de consum de substante si ale dependentei de jocuri de noroc.

Pentru a fi pus un diagnostic, modelul negativ de comportament trebuie sa dureze cel putin 12 luni. Nu poate fi doar un episod de cateva ore sau cateva zile. Cu toate acestea, pot fi facute exceptii atunci când celelalte criterii sunt indeplinite si simptomele sunt destul de grave.

Milioane de jucatori din intreaga lume, chiar si atunci cand vine vorba de jocurile intense, nu ar spune despre ei niciodata ca sufera de dependenta de jocuri. Prevalenta globala a acestei afectiuni este "foarte scazuta", spune Dr. Vladimir Poznyak, membru OMS, pentru cnn. (https://edition.cnn.com/2018/06/18/health/video-game-disorder-who/index.html)

Ce este clasificarea internationala a bolilor?

Clasificarea internationala a bolilor (ICD) este baza pentru identificarea tendintelor si statisticilor privind sanatatea la nivel global si a standardului international pentru raportarea bolilor si a problemelor de sanatate. Este utilizata de medici din intreaga lume pentru a diagnostica bolile si de catre cercetatori pentru a le clasifica.

Cand o tulburare este inclusa in ICD, tarile o iau in considerare la planificarea strategiilor de sanatate publica si monitorizarea tendintelor tulburarilor.

De ce a fost inclusa dependenta de jocuri in ICD-11?

Decizia privind includerea dependentei de jocuri in ICD-11 se bazeaza pe revizuirea dovezilor disponibile si reflecta un consens al expertilor din diferite discipline si regiuni geografice care au fost implicati in procesul de consultari tehnice intreprinse de OMS. ( http://www.who.int/features/qa/gaming-disorder/en/)

Includerea dependente de jocuri  in ICD-11 va duce la o atentie sporita a personalului medical cu privire la riscurile de dezvoltare a aceastei tulburari si la masurile de prevenire si tratare relevante.

Ar trebui ca toti oamenii care joaca sa se ingrijoreze ca vor dezvolta dependenta de jocuri?

Studiile sugereaza ca dependenta de jocurile video afecteaza doar o mica parte a persoanelor care se angajeaza in jocuri digitale sau video. Cu toate acestea, persoanele care se joaca ar trebui sa fie atente la timpul pe care il petrec jucand, in special atunci cand se exclud alte activitati zilnice si cand apare orice schimbare a sanatatii fizice sau psihologice si a functionarii sociale care ar putea sa fie atribuite modelului de comportament specific.

Specialitate: 
Adaugă comentariu nou

Echipa medicala MedLife - Psihologie

Articole similare

Parintii observa adesea cum copiii lor ajung sa aiba o atitudine egoista la varsta adolescentei, insa o cercetare efectuata psiholoaga Rosa Meuwese arata ca acestia devin din ce in ce mai atenti la interesele celor din jur, scrie universiteitleiden.nl. Iata care sunt trasaturile specifice ale adolescentei, atunci cand vine vorba despre interesele...
O substanta chimica din regiunea creierului responsabila pentru functiile de memorare ne ajuta sa suprimam gandurile negative, arata un nou studiu publicat in revista de specialitate "The journal Nature Communications". Noile descoperiri ar putea explica de ce persoanele care sufera de tulburari precum anxietate, tulburarea de stres post-...
Hipnoza poate schimba modul in care creierul nostru proceseaza informatiile. Cercetatorii de la Universitatea Skovde, Suedia si de la Universitatea Turku, Finlanda au identificat un nou fenoment, utilizand cu succes hipnoza pentru a induce un analog functional al sinesteziei. Descoperirea poate deschide noi cai de cercetare in domenii neexplorate...
Conservantii alimentari, in special benzoatul de sodiu, sustin eliminarea simptomelor specifice pacientilor care sufera de schizofrenie, in special in randul celor al caror organism manifesta o rezistenta la clozapina, medicament recomandat adesea in managementul shizofreniei, arata un studiu publicat recent in jurnalul "Biological Psychiatry",...
Jocurile video sunt un fenomen cultural relativ nou. Prin urmare, studiile legate de ele prezinta efecte diferite si uneori contradictorii. Mass media cauta senzationalul si de obicei arata cercetarile in care efectele asupra copiilor sau adultilor sunt nocive. De fapt, lucruile nu sunt asa de simple. Avem cercetari care prezinta jocurile intr-o...