MEDICINA GENERALA

12 Februarie 2021

Vitamina C si Carenta de vitamina C

Vitamina C este un nutrient esential  pentru sanatate si este implicata in numeroase procese ale organismului.

Ajuta la formarea si mentinerea oaselor, pielii si a vaselor de sange. Vitaminele, inclusiv vitamina C, sunt compusi organici. Compusii organici sunt acele elemente care exista in organismele vii si contin carbon si oxigen.

Vitamina C este solubila in apa si nu se stocheaza in organism. Pentru a mentine un nivel adecvat de vitamina C, avem nevoie zilnic de o anumita cantitate de alimente care o contin.

Se gaseste in mod natural in unele alimente, in special in fructe si legume dar este  disponibila si sub forma de suplimente.

Mai este cunoscuta sub denumirea de acid ascorbic, acid L-ascorbic si L-ascorbat.

De ce avem nevoie de Vitamina C

Vitamina C joaca un rol important intr-o serie de functii ale organismului uman cum ar fi  producerea de colagen, L-carnitina si a unor neurotransmitatori. Aceasta ajuta la metabolizarea proteinelor, iar activitatea sa antioxidanta reduce riscul aparitiei anumitor afectiuni.

Colagenul, la producerea caruia contribuie vitamina C, este componenta principala a tesutului conjunctiv si cea mai abundenta proteina din organismul mamiferelor. Este o componenta importanta pentru tesuturile fibroase cum ar fi:

piele, tendoane, cartilaje, oase, ligamente, cornee etc.

Putem spune ca organismul nostru are nevoie de vitamina C la fel de mult ca de apa sau aer. 

Beneficiile  vitaminei C

  • Este un antioxidant puternic si impiedica actiunea radicalilor liberi;

  • Ajuta la imbunatatirea sanatatii cardiovasculare, poate dilata vasele de sange, ceea ce ar putea ajuta la protejarea impotriva bolilor de inima si a hipertensiunii sau hipotensiunii arteriale;
  • Poate reduce nivelul de colesterol - acesta este mai scazut la persoanele care au un nivel optim de vitamina C in organism;
  • Stimuleaza productia de colagen;
  • In cazul anemiei imbunatateste absorbtia fierului in organism;
  • Este un antibacterian puternic, vitamina C este element esential in fortificarea sistemului imunitar;
  • Stimuleaza productia de anticorpi;
  • Combate oboseala - efectele vitaminei C apar foarte repede datorita proprietatii sale solubile, acidul ascorbic se dizolva rapid in sange si  trece imediat si in organism;
  • Regleza nivelul  glicemiei si al colesterolului;
  • Ajuta la detoxifierea organismului- vitamina C ajuta ficatul sa secrete o enzima care curata sangele de toxine;
  • Vitamina C incetineste procesul natural de imbatranire si chiar poate face imbatranirea reversibila prin incetinierea biochimica a functiei globulelor albe ale persoanelor varstnice;
  • Ajuta la buna functionare a organelor interne;
  • Contribuie la vindecarea ranilor si la o mai buna cicatrizare  a acestora;

 De cata vitamina C are nevoie organismul

Nu exista o doza maxima pentru organism. In general, aceasta nu are potential toxic, nici de acumulare deoarece vitamina C este solubila in apa. Surplusul este intotdeauna  eliminat prin urina. Insa efectele vitaminei C sunt dependente de doza. Cu cat aceasta este mai mare, cu atat efectele sunt mai vizibile.  

Singura atentionare este pentru persoanele care sufera de afectiuni gastrice sau ulcer - acestea trebuie sa consulte medicul pentru doza necesara si recomandari.

Daca se depaseste doza de 1000 mg/zi poate aparea diareea sau disconfortul gastrointestinal. O doza ridicata de vitmaina C poate favoriza si aparitia pietrelor la rinichi.

Este important de stiut ca  doza zilnica recomandata difera in functie de varsta si sex. Barbatii trebuie sa isi asigure o doza mai mare in general, de 90 mg zilnic, in timp ce femeile, 75 mg. Femeile insarcinate au nevoie de o doza mai mare, doza recomandata este de 85 mg, iar pentru femeile care alapteaza, 120 mg.

Datorita efectului sau puternic antioxidant, fumatorii pot creste doza cu 35 de mg pe zi.

Pentru copii, vitamina C este indispensabila, deoarece este implicata in procesul natural de crestere si dezvoltare. In cazul lor, doza variaza in functie de varsta si este intre 25 mg pentru copii mai mici  si poate merge pana la 75 mg pentru adolescenti.

Diagnosticarea carentei de vitamina C

Diagnosticarea deficitului de vitamina C are loc in urma anamnezei, examinarii clinice a pacientului si a anumitor  investigatii (determinarea acidului ascorbic, hemoleucograma, biochimia sau radiografia osoasa).

Simptomele deficientei de Vitamina C

Lipsa vitaminei C afecteaza in primul rand secretia de colagen, o proteina esentiala, pe care o gasim in majoritatea tesuturilor. Pe langa aceasta, cea mai grava afectiune cauzata de lipsa vitaminei C este scorbutul, o boala care este rar intalnita in vremurile noastre. 

Simptomele care pot anunta o deficienta  a vitaminei C sunt:

  • Stare de oboseala si slabiciune;
  • Dureri musculare si de articulatii;
  • Sangerari nazale sau ale gingiilor;
  • Piele uscata;
  • Fragilitatea parului;

Alimente care contin Vitamina C

Principala sursa de vitamina C este alimentatia. O alimentatie saraca in vitamina C poate duce la aparitia unor afectiuni mai mult sau mai putin grave. Pentru a evita aparitia acestora, dar si pentru a beneficia de toate proprietatile acestui nutrient esential este recomandat sa se consume alimente bogate in vitamina C. Exista alimente recunoscute pentru cantitatea mare de vitamina C pe care o contin:

  • Ardeii iuti si ardeii grasi;
  • Portocale, lamai sau grapefruit;
  • Broccoli si conopida;
  • Patrunjelul;
  • Macesele, kiwi, goji, ananas, capsunile, papaya;
  • Sucul de rosii si fructele de padure;

 

Este recomandat ca aceste alimente sa fie consumate crude, neprocesate pentru ca astfel beneficiem de toata vitamina C pe care o contin. Daca sunt procesate, acestea isi pierd din calitati. Pot fi consumate si sub forma de sucuri.

Vitamina C este un nutrient esential, un antioxidant puternic care poate lupta direct impotriva radicalilor liberi, factori care duc la imbatranirea pielii si la aparitia anumitor boli. Vitamina C este  si un remediu important impotriva stresului psihic si fizic. Este important sa consumam alimente bogate in Vitamina C pentru a imbunatati starea de spirit.

Daca susupectezi ca suferi de deficienta de vitamina C consulta medicul specialist pentru cele mai bune recomandari.

 



Echipa MedLife de Medicina De Familie

Dr. Gontariu Alina MedLife
Gontariu Alina Georgeta
Medic Specialist
Dr. Gontariu Alina MedLife
Gontariu Alina Georgeta
Medic Specialist

Ecografie 2d și Ginecologie

PB
Petrutescu Brandusa
Medic Primar
PB
Petrutescu Brandusa
Medic Primar

Alergologie

Furtuna Catalin
Furtuna Catalin
Medic Specialist
Furtuna Catalin
Furtuna Catalin
Medic Specialist

Orl

Ciule Dorina Larisa
Ciule Dorina Larisa
Doctor in Medicina
Ciule Dorina Larisa
Ciule Dorina Larisa
Doctor in Medicina

Oncologie

Alege preventia si consulta medicul specialist. Fa-ti acum o programare! 

©2021 Acest site este proprietatea Medlife S.A. Toate drepturile rezervate.