Publicat la: 
29/10/2012

Ce inseamna junk food si care sunt alimentele care intra in aceasta categorie

Junk food se refera de obicei la alimentele cu valoare nutritiva mica, care sunt bogate in calorii, grasimi, zahar, sare sau cafeina si poate include cerealele pentru micul dejun, bomboane, chipsuri, prajituri, cartofi prajiti, guma, hamburgeri, hot dog, inghetata, sucuri si multe dulciuri. Insa, ceea ce este considerat "junk food", depinde uneori de mai multi factori. Unii ar putea spune ca pizza este junk food, de exemplu. Insa, daca blatul este facut din grau integral, iar toppingul este cu legume, ai putea spune ca pizza iese complet din categoria junk food, conform Webmd.com.

O problema cu alimentele care intra in aceasta categorie este ca acestea nu tin de foame - oamenii nu au tendinta sa se simta la fel de satui atunci cand le mananca si acest lucru poate duce la supraalimentare.

O alta problema este faptul ca aceste alimente tind sa inlocuiasca alte alimente, mai nutritive. Cand oamenii beau o multime de suc acidulat, de exemplu, acestia nu obtin o multime nutrienti importanti din alte bauturi sanatoase, cum ar fi laptele, ceaiul verde sau sucul de portocale. In acelasi mod, chipsurile si prajiturile pot inlocui fructele si legumele.

Cele mai multe produse de tip "junk food" se incadreaza in 2 categorii "snack food" si "fast food."

Alimentele snack food

Alimentele care intra in aceasta categorie sunt gustarile pregatite si ambalate comercial cum ar fi: chips-uri, foietaje cu branza, batoane de ciocolata, prajituri.

Fast food-ul si supraalimentarea

In categoria fast food intra cartofi prajiti, pui nuggets, shake-uri, sucuri, etc pe care le gasim la aproape orice restaurant Nu numai ca aceste alimente nu sunt sanaoase, un studiu realizat la Spitalul de Copii din Boston indica faptul ca aceastea incurajeaza supraalimentarea datorita anumitor factori:

  • E saraca in fibre.
  • Are palatabilitate crescuta (au un gust bun).
  • Ofera un numar mare de calorii intr-un volum mic.
  • E bogata in grasimi.
  • Are un continut ridicat de zahar in forma lichida.

Restaurantele fast-food sunt populare, deoarece servesc alimente care un un gust bun si nu costa o gramada de bani. Cu toate acestea, fast-food-ul este de obicei ieftin deoarece are ingrediente mai ieftine, cum ar fi carnea cu continut ridicat de grasimi, cereale rafinate, precum si adaos de zahar si grasimi, in loc de alimente nutritive, cum ar fi carne slaba, fructe proaspete si legume.

Limitati consumul

Datorita continutului ridicat de sodiu, grasimi saturate, grasimi trans, colesterol consumul pe o perioada lunga de timp poate duce la probleme de sanatate, cum ar fi obezitatea, boli de inima, hipertensiune arteriala, anumite tipuri de cancer, carii dentare, si alte boli.

Comenteaza pe Forum MedLive.ro.

Redactia MedLive

In fiecare dimineata, vitMATINA va ofera sfaturi clare si concise pentru o viata sanatoasa si armonioasa.

Comentarii

"cerealele pentru micul dejun" sunt in categoria junk food? Asta ma mira si ingrijoreaza in acelasi timp. Eu aveam impresia ca, din contra, sunt recomandate pt. micul dejun. Poate autorul sa faca niste precizari suplimentare in legatura cu aceste cereale? Multumesc.

Am sa dau eu un raspuns mai dupa ureche... nu am nici o pregatire de specialitate.

Depinde de tipul de cereale... E ca la Pizza. pot fi f bune sau nocive.
Mueslii din cereale integrale fara zahar si fara fructe confiate e cat se poate de sanatos... dar nu f gustos.
Amintesc de fructe confiate, pt ca de multe ori acestea au zahar, coloranti si conservanti adaugati. Stafidele de obicei sunt OK.
Fulgii de porumb deja nu mai sunt buni. majoritatea au si zahar adaugat si sunt facuti din faina de porumb rafinata.
Apoi sunt cerealele acelea care se vand de obicei in cutii multicolore; de regula contin mult zahar si tot felul de arome... Tipul asta de cereale e nociv in cantitati mari.

Cel mai bine e sa cumperi fulgi de cereale integrale prelucrati la rece, alte seminte si alune, stafide etc. Se pot amesteca dupa gust intr-un recipient. Se indulcesc la preparare cu miere sau zahar nerafinat... e mai sanatos.

Eu as include in categoria junk fuood orice produs care contine sau este facut din
grau, porumb, orez, fasole uscata, mazare, linte, soia, cartofi, zahar, grasimi animale saturate mai mult de 100g/saptamana, ulei de orice fel, orice cantitate.
Restul sigur poate fi mancat in cantitati nelimitate si nici nu se va ingrasa nimeni nici nu va face diabet, hipertensiune, boli de inima, hipercolesterolemie.
Deci cine mananca pana in 15 grame de grasimi animale pe zi, maxim doua felii de paine pe zi cu multe fibre si evita restul din lista mea de sus vi fi OK, poate manca oricat oricand. Inclusiv alune, migdale nuci, peste gras, orice, oricat. Corpul va scadea cantitatea de insulina produsa, sindromul metabolic va disparea si odata cu el diabetul, hipertensiunea, hipertrigliceridemiile, hipercolesterolemiile, si cu rabdare obezitatea.

Diabetul, odata declansat, nu dispare, indiferent de alimentatie. La fel si sinromul metabolic. Prin dieta se pot controla, intr-o oarecare masura (adesea e imposibil fara medicamente), dar nu se poate vorbi de vindecare. Sunt boli cronice progresive, la inceput le controlezi mai usor, apoi... :)

Totul este sa citesti ce scrie pe eticheta la ingrediente. Daca vorbim de cerealele simple (din boabe) atunci este foarte bine, contin fibre, daca vorbim de bobite, cerculete, triunghiuri, pernute etc. expandate, pline de sirop de glucoza sau de cereale tipul acela aglomerat, cu mult zahar si cacao, atunci lucrurile le schimba. Si pe care credeti ca le prefera copii?

Interesant articol. Ma asteptam la o polemica mai acerba. Succes!

CEREALE DIN OVAZ SUNT BUNE?

De obicei da. Daca ar avea zahar adaugat s-ar simti gustul dulce. Ar trebui sa scrie pe eticheta. Daca e nu mentionat zahar, fructoza, sucroza, vreun sirop atunci e ok. Majoritatea pe cere le vad in supermarket par sa fie bune.

Alte articoleVezi toate articolele

Ioana Pop & Vlad Mixich / Foto: MedLive.ro Acum cinci luni, HotNews.ro si Deutsche Welle v-au propus un tapet colorat, “A venit Urata”, care descoperea povestea unor oameni care au...
Cercetatorii au descoperit ca aceeasi energie este utilizata atat pentru mersul pe jos de intensitate moderata, cat si pentru alergarea de intensitate puternica, care duc la reduceri similare...