Publicat la: 
27/05/2014

Exista anumite cereale care nu contin gluten/ Foto: Dreamstime.com

Majoritatea persoanelor nu au o idee clara despre ce este glutenul, dar cu toate acestea se simt mai bine atunci cand il evita. Din ce in ce mai multe magazine alimentare se lauda cu produse fara gluten. Asta este o veste buna pentru persoanele cu boala celiaca, dar, in mod paradoxal, o mare parte dintre persoanele care cauta produsele fara gluten, nu sufera de aceasta afectiune. "Piata pentru produsele fara gluten explodeaza. De ce anume nu stim. Multi oameni pur si simplu traiesc cu impresia ca o dieta fara gluten este mai sanatoasa", a explicat Peter H.R. Green, director la Celiac Disease Center din cadrul Universitatii Columbia. Pentru a evita confuziile si pentru a nu trai cu o impresie gresita, trebuie sa stiti lucrurile esentiale despre gluten pentru a va putea personaliza dieta in functie de nevoile organismului. Care sunt cele mai importante cinci lucruri pe care trebuie sa le stiti despre gluten?

  • Glutenul este o proteina

Glutenul este un tip de proteina care se gaseste, in mod normal, in grau si alte cereale, precum orzul si secara. Dar, glutenul se ascunde si in multe alte produse, precum sosurile pentru salate, amestecurile pentru condimente, vitamine si chiar si in balsamul de buze, ceea ce inseamna ca eliminarea completa a acestuia presupune un angajament mare. Exista multe persoane care desi afirma ca au renuntat complet la gluten, au eliminat doar produsele pe baza de grau, cum ar fi painea, pastele si covrigii, ei fiind convinsi ca acestea sunt singurele surse.

  • Glutenul nu se regaseste in fiecare tip de cereale

Exista anumite cereale care nu contin gluten, inclusiv orezul, porumbul, quinoa, amarantul, hrisca sau ovazul (asta in cazul in care nu au fost "contaminate cu grau in timpul procesarii). Deci, "fara gluten" nu inseamna neaparat"fara cereale". Cerealele integrale fara gluten contin multe vitamine, minerale, antioxidanti si fibre si atata timp cat nu le consumati excesiv, includerea lor in dieta va poate ajuta sa pierdeti din greutate si sa va protejati sanatatea.  Din pacate, renumele prost al glutenului poate pune in umbra beneficiile cerealelor integrale.

  • Si alimentele fara gluten pot fi procesate

Unele persoane traiesc cu impresia ca toate alimentele procesate contin gluten si toate alimentele fara gluten sunt rafinate. Acest lucru nu este adevarat. Deoarece conceptul de "fara gluten" a explodat in ultima perioada, exista mai multe produse fara gluten ca niciodata, multe dintre ele fiind foarte procesate sau facute cu versiuni rafinate ale cerealelor fara gluten, precum orezul alb. Uitati-va dincolo de eticheta pe care scrie "fara gluten" si cititi lista de ingrediente.

  • Evitarea glutenului va poate ajuta sa va simtiti mai bine chiar daca nu aveti boala celiaca

Persoanele care sufera de boala celiaca trebuie sa elimine complet glutenul din dieta. Chiar si o cantitate mica de gluten declanseaza simptomele, inclusiv dureri abdominale si balonare. Acest lucru se intampla pentru ca in cazul persoanelor cu boala celiaca, glutenul face sistemul imunitar sa deterioreze sau sa distruga vilozitatile, proeminentele mici care acopera intestinul subtire.

Cu toate acestea, si persoanele care nu au boala celiaca pot beneficia de pe urma unei diete fara gluten, daca au intoleranta sau sensibilitate la acesta. Desi nu se compara cu boala celiaca, sensibilitatea la gluten poate provoca reactii stanjenitoare ale oranismului sau simptome asemanatoare gripei, probleme gastro-intestinale si oboseala.

In acest moment, nu exista o analiza acceptata universal pentru testarea sensibilitatii la gluten, simptomele putand fi asociate si cu alte afectiuni, inclusiv stresul. Daca credeti ca aveti o sensibilitate la gluten, evitati-l si monitorizati-va starea de sanatate.

  • Atunci cand consumati produse fara gluten este important si ce mancati si ce nu mancati

O multime de persoane care au spus <nu> glutenului se concentreaza sa scape de anumite alimente, lasand la o parte echilibrul dietei, care este extrem de important pentru procurarea cantitatii necesare de substante nutritive. Nu trebuie sa uitati ca exista cereale integrale care sunt, in mod natural, lipsite de gluten. Astfel puteti inlocui pastele cu orezul (brun, rosu, negru sau salbatic), quinoa sau porumb organic prajit.  Legumele si fructele proaspete, fasolea, lintea, si nucile nu contin gluten.

Unul dintre principalele beneficii ale unei diete fara gluten este oportunitatea de a va reinventa modul in care mancati.

Sursa:  Time.com

A.C.

Taguri Medlife: 

Comentarii

Exact, numai de mii de ani din viata lui de cateva sute de mii. Agricultura exista de vreo 10 mii de ani si in aceasta perioada omul nu s-a adaptat la procesarea glutenului.. La fel si cu laptele. Iar de alimentele moderne ca uleiul de floarea soarelui sau margarinele .. catastrofa.

Ovazul este o cereala foarte nutritiva care nu ar trebui sa lipseasca din alimentatia nimanui (cu exceptia celor care sufera de boala celiaca). Deci nu trebuie deloc evitat de persoanele sanatoase, pentru ca aduce beneficii serioase sanatatii.

omenirea mananca de mii de ani gluten bine mersi
e doar o noua isterie consumerista pe care oile decerebrate o inghit cu pofta
Petrica, nu mai striga lupu', lupu' ca nu tine!

Atentie: Ovazul contine gluten si trebuie evitat.

Buna ziua , ce analize sau alte investigatii duc la concluzia ca ai boala celiaca ? Multumesc

Adaugă comentariu nou

Alte articoleVezi toate articolele

Injectiile cu Botox alunga prietenii / Foto: Reuters Poate ca Botox-ul te scapa de riduri, dar ar putea sa te coste pierderea prietenilor. Femeile care folosesc injectiile cu toxina botulinica...
Creierul in timpul meditatiei de concentrare (stanga) si in timpul meditatiei non-directive (dreapta)/ Foto: Norwegian University of Science and Technology Meditatia este o practica comuna care...