MEDICINA GENERALA

16 Iunie 2023

Broccoli: beneficii, proprietăți, contraindicații

scris de

Echipa medicală MedLife

florete de broccoli intr-un bol

Despre broccoli

Broccoli face parte din aceeași specie ca varza, conopida, gulia, kale ori varza de Bruxelles. Această subspecie a fost obținută acum mai bine de 2.500 de ani, cel mai probabil de agricultorii din sudul actualei Italii. De altfel, și numele său provine din limba italiană – ”broccolo” înseamnă ”melcușor”.  Deși planta este originară din zona mediteraneană, beneficiile pe care le are broccoli au făcut să fie cultivat în întreaga lume începând cu secolul XX. La ora actuală, trei sferturi din producția globală de broccoli provine din China și India.

Beneficiile consumului de broccoli

Există numeroase studii privind beneficiile pe care le poate avea consumul de broccoli. Această legumă este foarte bogată în vitamine și minerale, dar și în alte substanțe.

Multe dintre proprietățile și beneficiile broccoli provin din conținutul ridicat de glucozinolați. Acești compuși, care acționează în natură ca o apărare împotriva dăunătorilor, se transformă, în combinație cu o enzimă, în sulforafan atunci când consumăm broccoli crud sau chiar și fiert sau gătit în alte moduri, cu condiția ca leguma să fi fost tăiată înainte. Sulforafanul a fost studiat în ultimele decenii datorită proprietățile sale antioxidante și detoxifiante. Există studii care arată că acest compus ar putea avea un impact pozitiv în cazul persoanelor suferind de diabet, cancer, osteoartrită sau schizofrenie.

De asemenea, alte beneficii ale broccoli sunt legate de carotenoizi, un compus care poate reduce riscul bolilor cardiace și întărește sistemul imunitar. Studii recente au indicat posibilitatea unor beneficii ale broccoli pentru vedere, prevenind apariția unor boli precum cataracta. Există cercetări privind dezvoltarea unui tratament folosind această plantă pentru degenerescența maculară legată de vârstă (slăbirea vederii).

Alte beneficii ale broccoli sunt asociate cu boala inflamatorie cronică a intestinului (IBD), cu reglarea tensiunii arteriale, încetinirea îmbătrânirii, îmbunătățirea sănătății vasculare și a celei digestive, îmbunătățirea vederii, dar și cu reducerea greutății corporale.

Broccoli este cunoscut ca o legumă bogată în componente bioactive cu o gamă extrem de largă de proprietăți importante pentru sănătate. De pildă, broccoli conține substanțe cu rol antioxidant, antiinflamator, antimicrobian, antifungic și antiproliferativ (inhibă proliferarea celulară, în special a celulelor maligne). Unele dintre cele mai importante proprietăți ale sale sunt cele antimutagene și anticarcinogene, care fac ca leguma să fie asociată cu prevenirea cancerului. Studii făcute pe șoareci au indicat și un posibil efect anti-obezitate al consumului de broccoli. În cazul persoanelor care suferă de diabet tip 2, broccoli poate ajuta la controlul glicemiei, la reducerea nivelului colesterolului, a rezistenței la insulină și a stresului oxidativ.

Proprietățile broccoliului fiert sau gătit în alte moduri nu sunt însă identice cu cele ale broccoli crud, deoarece unii dintre compuși se distrug în timpul gătitului sau își pierd din intensitate. De exemplu, nivelul de vitamina C este cu o treime mai redus în cazul în care broccoli a fost fiert. În schimb, poate crește nivelul carotenoizilor în comparație cu cel din broccoli crud.

În cazul persoanelor cu diabet, consumul de broccoli a fost asociat cu scăderea nivelului glucozei, datorită prezenței sulforafanului. Un studiu realizat recent a arătat legătura între administrarea de sulforafan și reducerea nivelului de zahăr din sânge, dar trebuie precizat că este format de o formă concentrată, nu de consumul obișnuit de broccoli crud sau fiert. De aceea, specialiștii afirmă că, în cazul diabetului de tip 2, această legumă poate completa tratamentul normal, dar în niciun caz nu îl poate înlocui.

Consumul de broccoli este asociat și cu o reducere a riscului unei forme sever de cancer, dar studiile sunt încă la început. Broccoli fiert la abur ar putea fi chiar mai eficient, afirmă unele studii, deoarece ar avea un conținut mai ridicat de sulforafan și de antioxidanți.

Broccoli are un conținut ridicat de potasiu, important pentru sănătatea sistemului nervos. Ca urmare, ar putea fi recomandat în cazul persoanelor care suferă de schizofrenie, pentru ameliorarea simptomelor. Consumul acestei legume ar putea îmbunătăți atenția și memoria și preveni demența și maladia Alzheimer, deoarece vitamina B și carotenoizii din broccoli reduc nivelul homocisteinei, un aminoacid considerat factor de risc atât pentru aceste două boli, cât și pentru tromboză. În reglarea tensiunii arteriale, broccoli ar putea avea beneficii semnificative datorită conținutului său de magneziu și calciu, iar sulforafanul poate îmbunătăți sănătatea inimii în cazul persoanelor cu probleme cardiace. De asemenea, consumul acestei legume poate duce la o reducere a riscului de ateroscleroza.

Broccoli poate fi recomandat și pentru a preveni osteoartrita, deoarece menține sănătatea cartilajelor. În plus, un studiu realizat în SUA a arătat că broccoli ar putea avea beneficii și pentru sănătatea oaselor, deoarece are un conținut ridicat de vitamina K. Sistemul imunitar poate fi ajutat de consumul de broccoli. De asemenea, deoarece accentuează senzația de sațietate și reduce nivelul de zahăr din sânge, leguma este recomandată și celor care doresc să slăbească. Sulforafanul conținut de această legumă ar putea ameliora și simptomele COVID-19, a indicat un studiu. Nu sunt încă suficiente dovezi privind aceste potențiale beneficii ale broccoli.

Potențialele beneficii ale broccoli pentru tulburări din spectrul autismului au fost și ele investigate în ultimii ani. Rezultatele studiilor nu au fost însă concludente, astfel încât momentan nu există o recomandare privind consumul de broccoli în această situație, dar nici contraindicații.

Ce proprietăți are broccoli

O ceașcă de broccoli are la fel de multă vitamina C ca o portocală. Broccoli este, de asemenea, bogat în vitamine și minerale precum:

  • Calciu
  • Fier
  • Fosfor
  • Potasiu
  • Zinc
  • Tiamină
  • Riboflavină
  • Niacina
  • Vitaminele A, B6, B12, D, E și K
  • Folat

Calorii și valori nutriționale broccoli

100 de grame de broccoli au 35 calorii și reprezintă 12% din necesarul zilnic de fibre, 6% din cel de potasiu și 4% din cel de fier.

Recomandări pentru consumul de broccoli

Consumul de broccoli este recomandat în cazul problemelor de digestie. Poate reduce constipația, datorită conținutului ridicat de fibre, și poate calma simptomele indigestiei. Studii făcute pe șoareci au indicat că, pe termen lung, consumul de broccoli are beneficii importante pentru digestie, îmbogățind flora intestinală. Unii oameni preferă "buchetele" de broccoli, se pot mânca și frunzele și tulpinile. Tulpina conține cele mai multe fibre, în timp ce frunzele de broccoli sunt cele mai bogate în antioxidanți care protejează celulele, vitaminele E și K și calciu. Broccoli nu trebuie spălat dacă nu va fi pregătit imediat. Nespălat, acesta va rămâne proaspăt într-o pungă de plastic în frigider timp de o săptămână. Fierberea va elimina până la 90% din substanțele nutritive din broccoli, așa că e de evitat. El poate fi mâncat crud cu o garnitură de humus sau sos de salată.

Contraindicațiile consumului de broccoli

Broccoli conține goitrogeni, compuși care pot afecta glanda tiroidă. Ca urmare, consumul acestei legume în cantități mari nu este recomandat persoanelor care au probleme cu tiroida. Dacă broccoli este fiert, enzima care activează goitrogenii se distruge, în general.

Nivelul foarte ridicat de vitamina K face ca broccoli să fie contraindicat celor care urmează un tratament cu anticoagulante, deoarece acest compus poate induce cheagurile de sânge. Alte contraindicații ale broccoli se referă la persoanele care suferă de balonare sau probleme cu rinichii, dar și la cele cu hipotensiune, deoarece leguma are un conținut ridicat de potasiu, care cauzează scăderea tensiunii.

 

Bibliografie:

  1. “BROCCOLI: Overview, Uses, Side Effects, Precautions, Interactions, Dosing and Reviews.” Webmd.com, 2018, www.webmd.com
  2. ‌Holman, Johanna, et al. Interplay of Broccoli/Broccoli Sprout Bioactives with Gut Microbiota in Reducing Inflammation in Inflammatory Bowel Diseases. Vol. 113, 1 Nov. 2022, pp. 109238–109238, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov , https://doi.org/10.1016/j.jnutbio.2022.109238
  3. ‌Mahn, Andrea, and Alejandro Reyes. An Overview of Health-Promoting Compounds of Broccoli (Brassica Oleracea Var. Italica) and the Effect of Processing. Vol. 18, no. 6, 21 Nov. 2012, pp. 503–514, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, https://doi.org/10.1177/1082013211433073.
  4. ‌Bousquet, Jean, et al. Efficacy of Broccoli and Glucoraphanin in COVID-19: From Hypothesis to Proof-of-Concept with Three Experimental Clinical Cases. Vol. 14, no. 1, 1 Jan. 2021, pp. 100498–100498, www.sciencedirect.com, https://doi.org/10.1016/j.waojou.2020.100498.
  5. ‌“Broccoli Can Deliver Therapeutic Benefits, Study Says.” Aoa.org, 2016, www.aoa.org.
  6. ‌Mohammed, Aminu, and Hafsat Abdullahi Mohammed. Beneficial Role of Broccoli and Its Active Ingredient, Sulforaphane in the Treatment of Diabetes. Vol. 3, no. 2, 1 May 2023, pp. 100431–100431, www.sciencedirect.com, https://doi.org/10.1016/j.phyplu.2023.100431.
  7. ‌Booth, Stephanie. “Health Benefits of Broccoli.” WebMD, WebMD, 3 July 2019, www.webmd.com.



Solicită o programare

Aici puteți să solicitați o programare pentru serviciile noastre de oriunde vă aflați, fără telefon și fără vizită în clinică.

Analizele cu bilet de trimitere în decontare cu Casa de Asigurări de Sănătate se recoltează doar în baza unei programări prealabile.


Pasul 1

Detaliile Pacientului



Pasul 2

Detaliile Programării


©2024 Acest site este proprietatea Medlife S.A. Toate drepturile rezervate.