MEDICINA GENERALA

15 Martie 2023

Ceai verde: Proprietăți, beneficii, contraindicații

scris de

Echipa medicală Medlife

ceasca cu ceai verde

Despre ceaiul verde

Ceaiul verde a fost o băutură populară, precum și un medicament tradițional în China și Japonia de mii de ani. La începutul secolului al XVII-lea, a fost prezentat consumatorilor din Europa, care au început să adopte rapid această băutură. În Anglia secolului al XVIII-lea, ceaiul verde era atât de valoros și de popular încât era adesea introdus prin contrabandă pentru a evita taxele. Astăzi, ceaiul verde este disponibil pe scară largă în întreaga lume. Pe rafturile magazinelor se pot găsi zeci de mărci de ceai verde în pungi, amestecate dintr-o varietate de ceai verde. Ceaiul verde poate fi savurat cald, rece sau chiar sub formă de pudră și este recunoscut pentru conținutul său ridicat de antioxidanți și pentru beneficiile pentru sănătate.

Beneficiile consumului de ceai verde

Ceaiul verde (care este preparat neîndulcit) conține mai puțin de 3 calorii și o cantitate relativ mică de cofeină (aproximativ 29 de miligrame per ceașcă), în comparație cu ceaiul negru (aproximativ 47 mg per ceașcă) și în comparație cu cafeaua (aproximativ 95 mg per ceașcă). Este important de luat în calcul că ea (cofeina dintr-o ceașcă de ceai) poate varia în funcție de durata de infuzare și de cantitatea de ceai infuzat.

Vitaminele și mineralele care se găsesc în ceaiul verde infuzat sunt, de asemenea, foarte puține. Printre cele câteva care se găsesc în cantități măsurabile se numără calciu, fier, potasiu.

Ceaiul verde conține una dintre cele mai mari cantități de antioxidanți dintre toate ceaiurile. Ceaiul verde are aproximativ 30% polifenoli, din care aproximativ 80% este EGCG (epigallocatechina-3-galat). Ceaiul verde nu conține calorii, proteine, grăsimi, carbohidrați, fibre sau zahăr.

Beneficiile ceaiului verde

Ceaiul verde este cunoscut datorită potențialelor sale beneficii, pe care le vom discuta pe larg mai jos.

Sănătatea inimii

Un studiu de amploare realizat în Japonia a urmărit 40.000 de participanți adulți timp de 11 ani și a constatat că un consum zilnic de ceai verde a fost asociat cu un risc mai mic de deces din cauza bolilor cardiovasculare. În special, studiul a examinat legătura dintre polifenolii (antioxidanți) din ceaiul verde și bolile cardiovasculare. Consumul zilnic minim necesar pentru a observa acest beneficiu a fost de cinci cești pe zi.

Prevenirea accidentului vascular cerebral

Un alt studiu japonez de mare amploare, acesta urmărind peste 82.000 de participanți timp de 13 ani, a constatat că ratele mai mari de consum de ceai verde au fost asociate cu un risc redus de accident vascular cerebral. Participanții care au băut patru cești pe zi sau mai mult au văzut cel mai mare beneficiu.

Colesterol scăzut

O revizuire din 2011 a constatat că consumul de ceai verde, fie ca băutură, fie sub formă de capsule, a fost legat de reduceri ale colesterolului total al lipoproteinelor cu densitate scăzută.

Ajută la memorie

Unele cercetări au sugerat că ceaiul verde poate îmbunătăți memoria unei persoane și alte funcții cognitive. Se pare că ceaiul verde ar putea fi promițător în tratarea tulburărilor cognitive asociate cu afecțiuni neuropsihice, cum ar fi demența.

Într-un studiu de testare a celulelor în eprubetă din 2011, cercetătorii au testat efectul unei componente a ceaiului verde pentru a vedea cum afectează o proteină cheie în boala Alzheimer. Cercetătorii au descoperit că, la niveluri ridicate de concentrație, această componentă a fost capabilă să protejeze celulele de radicalii liberi dăunători și de peptidele beta-amiloide care pot juca un rol în dezvoltarea bolii Alzheimer. Cu toate acestea, concentrația pe care au folosit-o a fost mult mai mare decât cea care poate fi găsită în corpul uman.

Pierderea în greutate

Studiile au mai demonstrat că catechinele din ceaiul verde și cofeina pot avea un rol în creșterea metabolismului energetic, ceea ce poate duce la slăbit. Cu toate acestea, este puțin probabil ca impactul consumului de ceai verde asupra pierderii în greutate să aibă o importanță clinică. Majoritatea studiilor care au arătat mici modificări ale metabolismului au utilizat extracte de ceai verde cu concentrații extrem de ridicate de catechine.

Tratamentul negilor genitali

Administrația pentru Alimente și Medicamente din SUA a aprobat un tratament topic cu extract de ceai verde pentru a trata erupțiile de veruci genitale. Acest unguent este disponibil numai pe bază de prescripție medicală și se estimează că este eficient pentru 24% până la 60% dintre pacienți.

Alte beneficii ale ceaiului verde

Alte studii au sugerat că ceaiul verde ar putea ajuta la prevenirea cariilor dentare, a stresului și a oboselii cronice, la tratarea afecțiunilor pielii și la ameliorarea artritei prin reducerea inflamației. Cu toate acestea, sunt necesare alte studii clinice pe oameni pentru a consolida aceste teorii.

Prepararea ceaiului verde

O porție tipică este un pliculeț de ceai (1,5 g) într-o cană de apă fierbinte. Durata de timp în care pliculețul se lasă în apă este direct proporțională cu concentrația ceaiului. În timp ce unii oameni preferă să bea ceaiul verde la începutul zilei sau înainte de a face exerciții fizice pentru a profita de beneficiile sale pentru sănătate, ceaiul verde se poate bea pe durata întregii zile, dar este de evitat ca acesta să fie consumat înainte de culcare sau împreună cu mesele, pentru că acesta conține cofeină, precum și anumiți compuși care pot reduce absorbția mineralelor cheie în organism.

Contraindicații pentru consumul de ceai verde

La adulți, există puține efecte secundare cunoscute asociate cu consumul de ceai verde. Cu toate acestea, o persoană trebuie să fie atentă la:

  • Sensibilitatea la cafeină: o persoană cu sensibilitate severă la cofeină ar putea avea insomnie, anxietate, iritabilitate, greață sau stomac deranjat după ce consumă ceai verde.
  • Afectarea ficatului: consumul unei concentrații ridicate de extract de ceai verde poate avea un impact negativ asupra sănătății ficatului în cazuri rare.
  • Alte stimulente: dacă o persoană consumă ceai verde alături de medicamente stimulante, acesta ar putea crește tensiunea arterială și ritmul cardiac.
  • De asemenea nu se recomandă a se consuma în aceeași zi cantitate crescută de cafea și cantitate de ceai verde. Ideal ar fi a se consuma într-o zi ori ceai verde ori cafea sau nu mai mult de o ceașcă din fiecare în aceeași zi!

Food and Drug Administration (FDA) nu reglementează suplimentele de ceai verde. Prin urmare, aceste suplimente pot conține alte substanțe care nu sunt sigure pentru sănătate sau care au beneficii pentru sănătate nedovedite.

 

Bibliografie:

  1. Ware, Megan. “What Are the Health Benefits of Green Tea?” Medicalnewstoday.com, Medical News Today, 4 May 2021, www.medicalnewstoday.com
  2. ‌WebMD Editorial Contributors. “Are There Health Benefits to Drinking Green Tea?” WebMD, WebMD, 5 Oct. 2020, www.webmd.com
  3. ‌Ware, Megan. “What Are the Health Benefits of Green Tea?” Medicalnewstoday.com, Medical News Today, 4 May 2021, www.medicalnewstoday.com
  4. ‌0. “How Much Green Tea Should You Drink per Day?” Healthline, Healthline Media, 3 Oct. 2017, www.healthline.com



Solicită o programare

Aici puteți să solicitați o programare pentru serviciile noastre de oriunde vă aflați, fără telefon și fără vizită în clinică.

Analizele cu bilet de trimitere în decontare cu Casa de Asigurări de Sănătate se recoltează doar în baza unei programări prealabile.


Pasul 1

Detaliile Pacientului



Pasul 2

Detaliile Programării


©2024 Acest site este proprietatea Medlife S.A. Toate drepturile rezervate.