Publicat la: 
6/02/2017

Ce efecte nocive poate avea infometarea cand vrem sa slabim

„Slabeste trei marimi la haine in 90 de zile!”, „Pierde 7 kilograme in 7 zile!”, „Cum sa slabesti in 3 zile!”. Acestea sunt doar cateva dintre titlurile care promit slabire intr-un timp record, iar mai toate dietele implica infometarea.  

Se stie ca luam in greutate atunci cand consumam mai multe calorii decat organismul nostru are nevoie, pentru mentinerea functiilor vitale si a energiei necesare pe parcursul intregii zile. De asemenea, este adevarat ca limitarea aportului de calorii, sub numarul necesar zilnic, ne poate duce la pierderea in greutate, insa adoptarea acestei masuri ca metoda de slabit poate fi daunatoare intregului organism.

Pierderea in greutate prea rapida, in special prin tehnici de infometare, poate duce la o serie de efecte secundare, unele mai periculoase decat altele. Mai mult, atunci cand slabesc “peste noapte”, de multe ori nu pot sa isi mentina apoi greutatea. 

De fapt, cercetarile au descoperit ca, dupa ce au pierdut in greutate, aproximativ doua treimi din cei care slabit au castigat mai mult decat au scazut initial.

Iata care sunt efectele negative ale aportul caloric scazut asupra sanatatii noastre:

Lipsa nutrientilor importanti

Multe diete rapide si planuri de alimentatie au taiat complet anumite grupe alimentare, ceea ce inseamna ca va lipsesc nutrientii, vitaminele si mineralele-cheie de care aveti nevoie pentru a ramane sanatos. Spre exemplu, o dieta fara lactate ar putea duce la o deficienta de calciu, in timp ce o dieta care reduce carbohidratii ar putea insemna ca nu primiti suficiente fibre. Chiar si in cazul unei diete cu continut redus de calorii, este important sa obtineti o serie de nutrienti, inclusiv calciu, vitamina D, vitamina B-12, folat si fier.

Consecintele potentiale ale deficientelor nutritionale:

  • Scaderea energiei;
  • Par si unghii fragile;
  • Pierderea parului;
  • Oboseala extrema;
  • Sistem imunitar slabit;
  • Oase slabite si osteoporoza.

In cazuri mai extreme, malnutritia poate duce la o multime de simptome precum scaderea energiei, oboseala generalizata, anemie, par fragil si constipatie.

Metabolismul tau poate fi mai lent

Pierderea rapida in greutate apare, de obicei, din lipsa de calorii extreme, cum este cazul persoanelor care pleaca de la consumul de la 3.000 la 1.200 de calorii pe zi.

Problema este ca organismul nostru recunoaste acest lucru ca un semn al alimentarii limitate si trece in modul de infometare, moment in care metabolismul tau se va incetini pentru a te ajuta sa economisesti energia, iar corpul tau va ramane cu mai multa grasime.

Un studiu recent a aratat ca cu cat au pierdut mai multe kilograme subiectii, cu atat metabolizmele lor au incetinit. In cele din urma, acest lucru a determinat multi dintre participanti sa castige mai mult in greutate decat atunci cand au inceput dieta. Idea este sa nu reduceti mai multe de 500 de calorii si sa taiati din dieta grupe de alimente.  S-ar putea sa pierdeti din masa musculara in loc de grasime

Cand pierdem in greutate, vrem sa scapam de tesutul adipos, nu din masa musculara. Dar daca taiati prea repede caloriile, tonusul muscular va suferi serios deoarece dietele restrictive de calorii pot determina corpul tau sa descompuna muschiul pentru energie si combustibili. Iar o pierderea a masei musculare va poate incetini metabolismul.

Deshidratarea

Datorita greutatii apei, in primele doua saptamani este frecventa pierderea in greutate, mai ales in dietele cu continut scazut de carbohidrati sau fara carbohidrati, oamenii vor pierde multa greutate din apa. Acesta este unul dintre motivele pentru care dieta Keto este adesea laudata pentru pierderea rapida in greutate. Problema este ca pierderea rapida de apa poate duce la deshidratare si o serie de efecte secundare neplacute precum constipatie, dureri de cap, crampe musculare si energie scazuta.

Sanatatea mentala poate fi afectata

Daca pierzi foarte rapid in greutate pot exista consecinte psihologice. Daca cineva nu are timp sa se acomodeze in noua forma si greutate a corpului, acest lucru poate duce la lucruri precum dismorfie, anorexie sau bulimie. De asemenea, multi oameni incep o dieta cu o mentalitate precum „daca pierd in greutate, atunci voi fi fericit. Sau atunci voi fi mai atragator si voi gasi dragostea.” Asadar, dupa pierderea in greutate, atunci cand acele lucruri nu s-au concretizat, poate exagera conditiile preexistente de sanatate mentala sau poate promova in continuare probleme de imagine corporala.

Limitarea aportului caloric sub necesarul zilnic poate cauza infertilitate

Iar acest lucru se intampla in special la femei. Un aport insuficient de calorii poate reduce, de asemenea, nivelul de estrogen - ce afecteaza, la randul sau, sanatatea sistemului osos si sanatatea inimii. Semnele de fertilitate redusa pot include cicluri menstruale neregulate sau lipsa acestora. Tulburarile menstruale se pot manifesta si in lipsa unor simptome evidente, asa incat acestea necesita o examinare de specialitate pentru a fi diagnosticate.

Aportul redus de calorii poate perturba echilibrul hormonal

Acest lucru duce la un sistem osos slabit. Mai mult decat atat, un aport caloric limitat prin asociere cu un program de exercitii fizice poate creste nivelul hormonului de stres din organism, ceea ce poate cauza, la randul sau, pierderi la nivelul masei osoase. Pierderea masei osoase este deosebit de problematica, intrucat este adesea ireversibila si creste dramatic riscul de fracturi.

Risc crescut de infectii

Restrictia calorica, in asociere cu activitatea fizica intensa, poate compromite sistemul imunitar si creste riscul declansarii infectiilor in organism.

Cum sa slabesti in mod sanatos

Multe persoane nu sunt sigure cum sa slabeasca in siguranta si in mod natural. Nu ajuta nici faptul ca multe site-uri web si reclame, in special cele apartinand companiilor care vand medicamente dietetice sau a altor produse pentru pierderea in greutate, promoveaza dezinformarea cu privire la pierderea in greutate.

Conform cercetarilor din 2014, majoritatea persoanelor care cauta sfaturi despre cum sa slabeasca vor gasi informatii false sau inselatoare cu privire la pierderea in greutate.

Dietele „fulger” si regimurile de exercitii fizice pot fi uneori periculoase deoarece pot impiedica oamenii sa-si satisfaca nevoile nutritionale.

Conform specialistilor, cea mai sigura cantitate de greutate de pierdut pe saptamana este intre 1 si 2 kilograme. Cei care pierd mult mai mult pe saptamana sau incearca diete sau programe fulger sunt mult mai susceptibili sa-si recapete greutatea mai tarziu.

Exista o varietate de metode sustinute de cercetari pentru a ajuta o persoana sa atinga o greutate sanatoasa in siguranta. Aceste metode includ:

 Taierea alimentelor procesate. Alimentele procesate sunt bogate in sodiu, grasimi, calorii si zahar. Adesea contin mai putine substante nutritive decat alimentele intregi. Conform unui studiu preliminar de cercetare, alimentele procesate sunt mult mai susceptibile decat alte alimente sa conduca la comportamente alimentare dependente, care tind sa conduca la supraalimentarea oamenilor.

 Mancati mai multe proteine. O dieta bogata in proteine ​​poate ajuta o persoana sa slabeasca. O imagine de ansamblu a cercetarilor existente privind dietele bogate in proteine ​​a concluzionat ca acestea sunt o strategie de succes pentru prevenirea sau tratarea obezitatii. Colectiv, datele au aratat ca dietele cu proteine ​​mai mari de 25-30 de grame de proteine ​​pe masa au oferit imbunatatiri ale apetitului, gestionarea greutatii corporale si a factorilor de risc cardiometabolici.

O persoana ar trebui sa manance mai multe oua, pui, peste, carne slaba si fasole. Aceste alimente sunt toate bogate in proteine ​​si relativ sarace in grasimi. Proteinele slabe includ: peste, fasole, mazare si linte, pasari albe de curte, branza de casuta cu continut scazut de grasime, tofu.

 Renuntarea la zaharul adaugat. Zaharul nu este intotdeauna usor de evitat, insa eliminarea alimentelor procesate este un prim pas pozitiv de facut. Potrivit Institutului National al Cancerului din SUA, barbatii in varsta de 19 ani si mai mari consuma in medie peste 19 lingurite de zahar adaugat pe zi. Femeile din aceeasi grupa de varsta consuma mai mult de 14 lingurite de zahar adaugate pe zi.

O mare parte din zaharul pe care oamenii il consuma provine din fructoza, pe care ficatul o descompune si se transforma in grasime. Dupa ce ficatul transforma zaharul in grasime, elibereaza aceste celule grase in sange, ceea ce poate duce la cresterea in greutate.

Ramaneti hidratat. Apa este cel mai bun fluid pe care o persoana il poate bea pe parcursul zilei. Nu contine calorii si ofera o multime de beneficii pentru sanatate. Cand o persoana bea apa pe parcursul zilei, apa ajuta la cresterea metabolismului. A bea apa inainte de masa poate contribui si la reducerea cantitatii pe care o mananca. In cele din urma, daca oamenii inlocuiesc bauturile zaharoase cu apa, acest lucru va ajuta la reducerea numarului total de calorii pe care le consuma pe parcursul zilei.

 Evitarea caloriilor din bauturi. Bauturile carbogazoase, sucurile de fructe si bauturile sportive si energetice contin adesea zahar in exces, ceea ce poate duce la cresterea in greutate si poate ingreuna procesul de slabire.  Alte bauturi bogate in calorii includ alcool si cafele speciale, precum latte-urile, care contin lapte si zahar. Oamenii pot incerca sa inlocuiasca in fiecare zi cel putin una dintre aceste bauturi cu apa, apa minerala cu lamaie sau un ceai din plante.

Evitarea glucidelor rafinate. Consumul cerealelor integrale poate ajuta la pierderea in greutate si poate proteja organismul de boli. Potrivit unor cercetari, carbohidratii rafinati pot fi mai nocivi pentru metabolismul organismului decat grasimile saturate. Ca raspuns la fluxul de zahar din carbohidratii rafinati, ficatul va crea si va elibera grasime in fluxul sanguin. Pentru a reduce greutatea si a-l tine departe, o persoana poate manca in schimb cereale integrale.

Mancati mai multe fructe si legume. O dieta bogata in fructe si legume poate ajuta o persoana sa slabeasca si sa isi mentina pierderea in greutate. Autorii unei revizii sistematice sustin aceasta afirmatie, afirmand ca promovarea 

Reducerea aportului de carbohidrati. Dietele sarace in carbohidrati simpli pot ajuta o persoana sa-si reduca greutatea, limitand cantitatea de zahar suplimentar pe care o mananca.

Dietele sanatoase cu carbohidrati sanatosi se concentreaza pe consumul de carbohidrati integrali, grasimi bune, fibre si proteine ​​slabe. In loc sa limiteze toti carbohidratii pentru o perioada scurta, aceasta ar trebui sa fie o ajustare durabila, pe termen lung a dietei. Cercetarile arata ca limitarea carbohidratilor rafinati beneficiaza, de asemenea, de o persoana prin reducerea nivelului de colesterol rau din corpul sau si imbunatatirea factorilor de risc metabolici.

Mancati mai multe fibre. Fibrele ofera mai multe beneficii potentiale pentru o persoana care cauta sa slabeasca. In plus, fibrele ajuta la pierderea in greutate prin promovarea digestiei si echilibrarea bacteriilor din intestin.

Cresterea antrenamentelor cardiovasculare si de rezistenta. Multe persoane nu fac exercitii fizice in mod regulat si pot avea si locuri de munca sedentare. Este important sa includeti atat exercitii cardiovasculare (cardio), cum ar fi alergarea sau mersul, cat si antrenamentul de rezistenta intr-un program de exercitii fizice regulate.

Cardio ajuta corpul sa arda calorii rapid in timp ce antrenamentul de rezistenta creeaza o masa musculara slaba. Masa musculara poate ajuta oamenii sa arda mai multe calorii in repaus.

In plus, cercetarile au descoperit ca persoanele care participa la antrenamentul cu intervale de intensitate mare pot pierde mai mult in greutate si pot vedea imbunatatiri mai mari ale sanatatii lor cardiovasculare decat persoanele care utilizeaza alte metode populare de pierdere in greutate.

Bibliografie

www.healthline.com

www.medicalnewstoday.com

Specialitate: 

Echipa medicala MedLife - Diabet si nutritie